Laite-esittely Foscam IP kamera

  • Viestiketjun aloittaja Mixu
  • Aloituspäivämäärä
Sivustoa
		sponsoroi SatShop.fi

Mixu

Valvoja
Sijainti
Turku
Aina välillä on himoittanut laittaa kunnon kamerasysteemit taloon. Lähinnä, että pääsee etänä tarkastelemaan kaiken olevan kotona kunnossa. Etuovelle olen myös kaivannut kameraa joka taltioisi kun siinä joku käy vaikka keskellä päivää kun olen töissä.

Hallussa on jo kolme todella laadukasta Arecont Visionin kameraa ulkokoteloineen. Ne kuitenkin vaatisivat erillisen ohjausohjelmiston joka lähettäisi sähköpostiin kuvat. Saatan laittaa ne myyntiin, kertokaahan jos kiinnostaa. Niissä on huima 1600x1200 resoluutio ja toimivat POE sähkönsyötöllä johon on myös kikkulat olemassa.

Aloin siis selvittää, mikä olisi hyvä budjettiluokan ratkaisu. En kovin paljoa halunnut rahaa näihin kuitenkaan laittaa kiinni. Logitechilla on mielenkiintoinen malli ja muutamalla muulla tunnetulla merkillä. Jotenkin vaan ei alkanut kiinnostaa ja hintakin pyöri siellä 300€ tietämissä. Antaa Logitechin valmistaa ne hiiret ja ostetaan kamerat muualta.

Löysin valmistajan nimeltä Foscam. Kiinan ihmeitähän nämä on, se ei kuitenkaan tänä päivänä automaattisesti ole huono asia, kun sieltä suunnasta tulee lähes kaikki muutenkin. Foscam on keskittynyt pelkästään kameroiden valmistamiseen ja ovatpa saaneet niin kovan maineen jo, että muut kinkit ovat alkaneet tehdä niistä klooneja. Olkaapa siis varovaisia ostaessanne.

Pienen surffailun jälkeen päätin tarvitsemani mallin olevan FI9805W jonka tilasin täältä. Hetki sitten julkaistu malli joka on ulkokäyttöön suunniteltu. Mukavan hintainen (179€) ja sopivat speksit käyttööni. Laadukkaan oloinen kuva jo tämänkin videon perusteella:




Pimeäkuvausta kehutaan muutamalla saitilla, sekä softan päivitystahtia. Kohtalaisen aktiivinen tukifoorumi löytyy myös. Olin myyty. Kamera tuli eilen ja nyt se on asennettuna oven viereen seinään ja on toiminnassa.

Alkufiilikset on hyvät. Kamera piti ensin laittaa kiinni reitittimeen josta sai DHCP serverillä IP osoitteen. Mukana tuli ohjelma joka sitten etsi tämän osoitteen. Sitten Internet Explorerilla yhteys kameraan ja asetusten vääntö alkoi. Exploreri on valitettavasti tarpeellinen Active X lisäkilkkeen takia. Firefoxilla saa yhteyden kameraan ja asetuksiin, mutta ei näe kuvaa.

Minulla tämä tulee olemaan langattomassa verkossa (laiskuuttani ei tullut vedettyä verkkopiuhaa ovelle) ja siinä meinasikin tulla ensimmäinen päänraapimistuokio. Kaikki meistä tietää miten turhauttavaa on, kun haluaa ottaa jonkin laitteen käyttöön ja kiire on kova saada kaikki asetukset oikeisiin uomiin ja ei onnistu. Verkkoni SSID nimi oli joko liian pitkä tai sen sisältämä merkki (&) ei ollut kameralle mieleinen. Lyhensin nimeni nelikirjaimiseksi ja johan alkoi langatonkin ottamaan yhteyttä.

Asetukset on todella selkeitä ja sivusto viimeistellyn näköinen. Ei muistuta perushalpiskinkkilaitetta laisinkaan.

Rekisteröin kameralle oman Gmail osoitteen ja sen SMTP serveriä käyttämällä lähti viesti komeasti eteenpäin. Tuossa alarm toiminnossa on mahdollista laittaa se toimimaan aikataulun mukaan. Itselläni se on nyt päällä 8-16 arkisin. Jos joku käy ovella tulee sähköpostiin kolme kuvaa siitä. Siinä on mahdollista rajata kuvasta tietty alue liiketunnistukselle, sekä määrittää herkkyys. Tuntui toimivan hyvin. Koko päivän olen odotellut kuvaa jostain kauppiaasta joka olisi käynyt kolkuttelemassa oveen, mutta ei.

Nyt alkaa olemaan jo vähän pimeää öisin ja IR ledit valaisivat mainiosti koko kameran kuvaaman tilan joka menee ehkä noin 20m päähän. Näitä IR ledejä voi joko ohjata automaattisesti tai manuaalisesti käynnistää ne.

Kameralle voi antaa nimen joka näkyy kuvassa. Päivämäärän ja ajan on hyvä näkyä siinä myös niin tietää että kuva "liikkuu" eli päivittyy. Kameran saa yhdistymään NTP serverille ajantahdistusta varten. Suomen kesäaika ei vain ollut tuettuna, piti asettaa +3 aikavyöhykkeeksi +2 sijaan.

Kuvaa voi tarkastella siis nettiselaimella tai mukana tulevalla erillisellä ohjelmalla johon en hirveästi ole perehtynyt vielä. Se on varmasti kätevä jos on monta kameraa käytössä. Minulle tärkeää on päästä katsomaan kuvaa myös etänä tai kotona tabletilla. DynDNS on käytössä ja portinohjaukset kameralle. Useita sovelluksia olen Androidilla jo testannut ja niistä lisää myöhemmin kun on oma suosikki selvinnyt. Omituista on Foscamin oman ohjelman kaatuminen heti kun saa yhteyden kameraan. Saattaa johtua juuri tulleesta Android 4.3 päivityksestä Nexus 10 tabletti kun tekee samaa.

Mielenkiintoinen lisä on myös mikrofoni ja kaiutinliitäntä. Voisin siis töistä huutaa UPS kuskille "jätä se paketti siihen, tulen pian" Monissa Foscamin sisäkameroissa nämä on sisäänrakennettuja. Näitä ominaisuuksia en ole vielä kokeillut.

Kameran runko on tukeva ja laadukkaan tuntuinen. Katsotaan jos se kestää yli Suomen talven. -20 asti luvataan kestävyyttä. Eiköhän se ne muutamat -25 hetketkin pysy kasassa.




fi9805w.jpg


Seuraavaksi ostoslistalle menee Foscam FI9821W malli sisälle. Yksi yläkertaan ja toinen alas. Liikuteltava kamera. Saa sekä valkoisena, että mustana.

fi9821w-2.jpg


Hyvät on hinnat myös http://foscam.fi/ kautta.

Testailu jatkukoon, ehkä joku kaupparatsu vielä ilmestyy ovelle. Kerrankin olen siitä tapahtumasta sitten iloinen...ellen ole kotona...
 

Raitsa

Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Sijainti
Turku
Laitteisto
Sparkle TV + Homatics Box R 4K Plus + 2* Thomson 270 + Synology NAS DS218+ 2 * LG 77" + Genelec + WiiM Pro Plus & Mini + Adam T5V + T7V + T10S
+ Deskmini X600 + CachyOS+Niri + 4 * Deco X50
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi muutakin kuin ensimmäisen viestin sisältö.
 

PNP

Valvoja
Sijainti
Turku
Laitteisto
VU+ Ultimo 4K, Duo4k, Samsung 4k 65", AppleTV
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi muutakin kuin ensimmäisen viestin sisältö.
 

crashi

Valvoja
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi muutakin kuin ensimmäisen viestin sisältö.
 

Mixu

Valvoja
Sijainti
Turku
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi muutakin kuin ensimmäisen viestin sisältö.
 
  • Kiitos
Reactions: PNP

Mixu

Valvoja
Sijainti
Turku
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi muutakin kuin ensimmäisen viestin sisältö.
 

Mixu

Valvoja
Sijainti
Turku
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi muutakin kuin ensimmäisen viestin sisältö.
 

Mixu

Valvoja
Sijainti
Turku
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi muutakin kuin ensimmäisen viestin sisältö.
 

lakritsa

Huoltovalikon jäsen
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi muutakin kuin ensimmäisen viestin sisältö.
 

Mixu

Valvoja
Sijainti
Turku
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi muutakin kuin ensimmäisen viestin sisältö.
 

masak

Huoltovalikon jäsen
Sijainti
Hattula
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi muutakin kuin ensimmäisen viestin sisältö.
 

Mixu

Valvoja
Sijainti
Turku
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi muutakin kuin ensimmäisen viestin sisältö.
 

Mixu

Valvoja
Sijainti
Turku
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi muutakin kuin ensimmäisen viestin sisältö.
 

kers

Huoltovalikon jäsen
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi muutakin kuin ensimmäisen viestin sisältö.
 

PNP

Valvoja
Sijainti
Turku
Laitteisto
VU+ Ultimo 4K, Duo4k, Samsung 4k 65", AppleTV
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi muutakin kuin ensimmäisen viestin sisältö.
 
Takaisin
Ylös