Apua kaivataan Enigma2-boksien etäkäytöstä

Sivustoa
		sponsoroi SatShop.fi

VJumpe

Huoltovalikon jäsen
Enigma2-boksien etäkäytöstä on keskusteltu useammassakin foorumin ketjussa, mutta niiden perusteella en omiin kysymyksiini kuitenkaan onnistunut löytämään vastausta. Olen siis harkitsemassa Enigma2-boksin hankintaa kaapeliverkkoon (esim. Vu+ Uno 4K SE UHD) rikkoontuneen Topfieldin tilalle. Ja olisin kiinnostunut, minkälaisia mahdollisuuksia laite antaa sen etäkäyttöön. Jonkinlainen unelma olisi oma "Elisa Viihde" -tyyppinen ratkaisu, jossa pystyisin etänä sekä ajastamaan tallennuksia että katsomaan niitä muilla televisioilla (vaikkapa Chromecastin ja Android-kännykän avulla). En tiedä, onko tämä alkuunkaan mahdollista, mutta juuri sen takia tänne tulin kyselemään. Seuraavassa jotain ajatuksia ja tietoja:

- Laajakaistana minulla on taloyhtiön Telian kiinteä laajakaista, jossa minulla on päätelaitteena Telian tarjoama VDSL2-modeemi/langaton tukiasema. En tiedä, vaaditaanko etäkäyttöön liittymältä jotain erityistä.

- Sen olen keskusteluista ymmärtänyt, että turvalliseen etäkäyttöön tarvitaan vpn-serveri. Tällaisen olen valmis hankkimaan (mikäli laitteistoni ei siihen jo kykene). Ilmeisesti suhteellisen monet langattomat tukiasemat tukevat tätä (entä mesh-ratkaisut?).

- Kuinka hankalaa tällaisen järjestelmän pystyynlaittaminen on? Ja kuinka toimintavarma se on? Mikäli tämä hirvittävän hankalaksi menee, niin sitten saatan ostaa vain uuden Topfieldin (tai vastaavan) tai siirtyä Elisa Viihteen käyttäjäksi.