Televisiokatselu kasvoi digiajasta huolimatta

Sivustoa
		sponsoroi SatShop.fi

ankkanator

Huoltovalikon jäsen
Sijainti
saimaa
Televisiokatselu kasvoi digiajasta huolimatta

Televisionkatselu kasvoi yli 2 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna, ilmenee Finnpanelin tv-mittaritutkimuksesta. Yli 10 vuotta täyttäneet suomalaiset katsoivat syys–lokakuussa televisiota päivittäin 2 tuntia ja 47 minuuttia.

Television katselu lisääntyi lähes kaikissa ikäryhmissä. Ainoastaan nuoret 10–24-vuotiaident televisiokatselu pysyi samana. Eniten televisiota katsovat 65 vuotta täyttäneet: noin 4 tuntia päivässä.

Suosituin kanava on MTV3, jonka osuus kertyneestä katselusta oli 25 prosenttia. Lähes yhtä suosittu oli Ylen TV1 24 prosentin katseluosuudellaan.

Ylen TV1:stä ja Subtv:tä (7 prosentin osuus) lukuun ottamatta pääkanavat menettivät tarjonnan kasvaessa jonkin verran osuuksiaan pienemmille kanaville viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Uudet kanavat eivät ainakaan vielä onnistuneet saamaan kovin suuria osuuksia. JIM:in ja MTV3:n maksukanavien katseluosuus on kummallakin 2 prosenttia.

Suosituimpia ohjelmia olivat miljoonayleisöjä keränneet yleisurheilun MM-kisat, Maajussille morsian ja Salatut elämät. Tosi-tv-ohjelmien näyttää ainakin vielä säilyneen. MTV3:n Maajussille morsiamen ohella Nelosen Talent Suomi sekä Subtv:n Big Brother ovat olleet kanaviensa katsotuimpia.

Digitaalisiin tv-lähetyksiin siirryttiin Suomessa syyskuun alussa. Syyskuun puolessa välissä 97 prosenttia antennitalouksista, 72 prosenttia kaapelitalouksissa oli hankkinut digisovittimen
 
Ylös