Tekstityksen puuttuminen rikkoo kuluttajansuojalakia

Sivustoa
		sponsoroi SatShop.fi

ankkanator

Huoltovalikon jäsen
Sijainti
saimaa
Tekstityksen puuttuminen rikkoo kuluttajansuojalakia

Jos tekstiä ei näy lainkaan tai laite ei osaa synkronoida kuvaa ja tekstiä, siinä on kuluttajansuojalain tarkoittama virhe. Sen sijaan virhettä ei ole, jos tekstityksen tai kanavan näkyvyydessä on pieni viive digitelevisiota avattaessa tai kanavaa vaihdettaessa, tähdentää Kuluttajavirasto.

Viraston mukaan digisovitin on kulutustavara siinä kuin mikä tahansa muukin kodinkone. Perussääntö on, että myyjä vastaa siitä, että laite toimii kuten pitääkin. Sovittimella on siis voitava katsoa normaalisti kaikkia yleisessä käytössä olevia televisiokanavia, myös Ylen kanavia.

Kuluttajan on usein viraston mukaan vaikea tietää, johtuvatko tekstityksen häiriöt lähetystoiminnasta, antennista vai itse sovittimesta. Siksi hänen kannattaa epäselvissä tilanteissa ottaa ensin yhteyttä DigiTV Infoon. Jos kuluttaja ei saa sieltä selitystä vialle, hän voi kääntyä myyjän puoleen.

Kuluttajavirastosta korostetaan, että ensisijaisia vaihtoehtoja virhetilanteiden hyvittämiseen ovat digisovittimen korjaus tai vaihto virheettömään. Myyjällä on aina oikeus yrittää korjata virhe, jos sen voi tehdä kohtuullisessa ajassa ja niin, että siitä ei aiheudu ostajalle kustannuksia. Jos korjaus tai vaihto eivät ole tarkoituksenmukaisia, asiakas voi vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkua.

Tekstitykseen ja ohjelmien tallennukseen liittyy myös ongelmia, jotka eivät johdu sovittimen viasta. Kuluttajavirasto neuvottelee näistä kysymyksistä digialan toimijoiden kanssa vielä joulukuun aikana.
 
Ylös