Taloyhtiöön antenniremontti

Sivustoa
		sponsoroi SatShop.fi

Vince

Huoltovalikon jäsen
Taloyhtiöön antenniremontti

Kohta olisi aiheellista tehdä taloyhtiöön antenniremontti (7 asuntoa, rivitalo). Tällä hetkellä olemme Soneran Kaapeli-TV asiakkaita mutta ko. systeemi ei oikein ole vakuuttanut. Siksi yhtiön kokouksissa olemme herätelleet kysymystä ilmaan että mitä asialle olisi tehtävissä. Itse isännöitsijänä olen tietysti vähän vastuussa asiasta ja ajattelin kysellä, olisiko täällä tietoa mitä kaikkea on tulossa eteen.

Haavena olis saada normaalit Terestiaalikanavat (ei ongelma näyvyyden yms. suhteen) ja lautanen jolla otettaisiin vastaan ainakin Thor (CD:n takia). Tietysti jos samalla saa sivusyötön esim. Astraan niin ei olisi pahitteeksi. Jos olen oikein tulkinnut näitä muita threadeja aiheesta, tarvitaan jokaista positiota kohtaan ns. Quad-mikropää ja sopiva keskus jossa saadaan yhdistettyä nuo tulot (sat+terestial+radio) ja lähetettyä jokaiseen katselupisteeseen omaa koksua pitkin jossa on sopiva rasia jossa ko. signaali saadaan jaettua sopiville päätelaitteille. Vai menikö jo heti metsään?

Millainen tämä keskuslaite pitäisi olla? Pelaisiko tuollainen järjestelmä oikein: Joku saksalainen keksintö?

Suurin ongelma ja kustannuserä taitaa olla kuitenkin fyysisen kaapeliverkon muutos, sillä nyt taloyhtiössä on vain kaksi kaapelointiryhmää, asunnot A->D ja E->F. Eli keskuksesta lähtee vain kaksi lankaa jotka loikkivat kämpästä toiseen, välillä jopa ulkokautta.... Luonnollisesti ongelmia on ollut tässä systeemissä riittämiin, sonera on käynyt vaihtamassa ko. keskuksen jo kahdesti vuoden aikana (on niitten homma, ei maksa meille mitään).

Eli mitä kannattais tehdä, puhelinkeskustelut paikallisten yrittäjien kanssa on olleet niin antoisia että niillä hinnoilla voisin itse lukea sähkömieheksi ja tehdä urakan. Eli kilpailuttamalla antennipiuhan vetäjät (=normi sähköasentajat) ja tekemällä itse muuta hommaa (antennien asennukset yms.) voisi säästää taloyhtiön (=me asukkaat) rahoja pitkän pennin. Antennit uskon saavani asennettua, on noita nyt muutamia laitettu ihan onnistuneesti eikä tuo mitään rakettiteknologiaa tuntunut olevan. Ja saahan siihen sitten nöyrästi tilattua ihan oikeankin asentajan jos ei jaksa käydä itse asennushommiin.