Laite-esittely Sharp DV-HR300S 80GB kovalevytallennin

Sivustoa
		sponsoroi SatShop.fi

Hexi

Huoltovalikon jäsen
Sharp DV-HR300S 80GB kovalevytallennin

Sharp DV-HR300S tallentava DVD 80 GB kovalevyllä

Ajattelin laittaa vähän kokemuksia yllä olevasta laitteesta tosin kokemukset ovat vain vajaan viikon ajalta mutta kuitenkin.Laite on siis DVD-RW/-R

Hankin laitteen poikkeuksellisesti suomesta http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=11835sillä hinta ero saksaan ei ollut kuin jotain 40 euroa suomen halvempien postikulujen takia.
Mielestäni laite ei ollut kallis suhteessa muihin kovalevytallentimiin (480,90e) ja siksi hieman epäilin että
minkälainen laite on ominaisuuksiltaan.Itse Sharpin tuotteista minulla ei ole kokemusta mutta eiköhän se sen verran iso firma ole että siinä mielessä laadussa ei ole pelkäämistä.

Laite on todella matala sillä korkeutta on vain n.5cm ja se sisältää sentään kovalevyn tosin eihän se kovalevy
paljon korkeutta lisää, aiemmin hankkimani Philips (rauha hänen muistolleen) oli ilman kovalevyä ja sen korkeus
on n.11,5cm ja kehtaanko vielä todeta että mulla on Sonyn tallentava DVD ilman kovalevyä niin senkin korkeus
on n.8cm:ä.

Joten siistin näköinen peli tämä Sharp ja hiljainen,kovalevyn ääntä eikä tuulettimen juuri kuule ollenkaan verrattuna esim.Echostarin kovalevylliseen sat virittimeen.
Samoin tuo Sony pitää jonkinlaista hurinaa mutta ei sekään häiritsevästi.

Kaukosäädin tuossa Sharpissa on aika möhkäle eikä ehkä parhaiten käteen sopiva mutta kun painikkeet oppii niin ne on aika loogisesti järjestetty ja helppo löytää.Tosin jokunen nappula olisi voinut olla isompikin.Hyvänä pidän sitä että nauhoituksen saa nopeasti päälle yhdellä napilla heti kaukosäätimen päältä toisin kuin Sony:n
kaukosäätimessä nauhoitus painike oli piilotettu kannen alle.
Kaukosäätimen toimintasäde ylä/alaviistossa on kyllä aika pieni joten hieman tarkkuutta vaatii että osuu, ohjekirjan mukaan siviuttaissuunta on 30 astetta puoleensa.

Käyttöönotto on helppoa jos näiden kanssa on vähänkään pelannut, kanavahaut ja niiden nimeämiset sun muut asetukset sai laitettua helposti.

Nauhoitus aikoja/laatuja on niin kovalevylle kuin DVD:llekin pääsääntöisesti 4* kappaletta EP,LP,SP ja Fine.EP:llä nauhoitusaika tuolle 80GB kovalevylle on 100h mutta en ole viitsinyt edes kokeilla minkälaista puuroa sen jälki on.DVD:llä EP laadulla voi nauhoittaa 6 tuntia. LP laadulla kovalevylle saa tallennettua 67 tuntia ja DVD:lle 4
tuntia. SP:eellä jota itse käytän saa kovalevylle mahtumaan 33 tuntia ja DVD:lle 2:si tuntia.Sitten vielä FINE laatu jolla kovalevylle mahtuu 20 tuntia ja DVD:elle 1 tunti.

*Sharpissa ei ole tosin noin rajattuja nauhoitus aikoja/laatuja vaan jokaisen laadun väliltä voi portaattomasti valita eri tilanteeseen sopivan ajan/laadun.Kovalevyllä on 32eri nauhoitusaikaa ja DVD:eellä myös 32 nauhoitusaikaa valittavana.

Nauhoitusominaisuudet ovat mielestäni hyvät mutta ne ei taida paljon poiketa muista kiintolevyllisistä laitteista vaan olen pikemminkin tyytyväinen että ne tästäkin löytyvät.
Eli tämä vakio esimerkki jos puhelin soi niin voit laittaa nauhoituksen kovalevylle ja jatkaa siitä katselua kun tulet
takaisin.Pysyvästi ohjelma ei jää kovalevylle mutta silti hidastukset ja kelaukset sun muut toiminnot toimivat.

Samoin jos alat nauhoittaa normaalisti kovalevylle niin voit aloittaa katsomisen nauhoituksen alusta ja laite nauhoittaa uutta avaraa kokoajan "edellä".
Katsottaessa voit stopata normaalisti,kelata tai vaikka mitä ja nauhoitus jatkuu normaalisti edellä.

Pystyt myös nauhoituksen alkaessa säätämään nopeasti nahoituksen lopetusajan 15 minuutin väleinkaukosäätimen ylä/alanuoli näppäimillä sillä niillä saa kellon näkyviin johon lopetusajan saa laitettua.

Myös normaali ajastukset ja showview ajastukset löytyy.
Tosta DVD nauhoituksesta ei ole vielä pahemmin kokemusta kertynyt joten en siihen vielä puutu.

Kovalevyltä voi tallentaa suoraan DVD:lle ja päin vastoin ja kovalevyllä on hyvät editointi ominaisuudet joten siitä sitten vain takaisin DVD:lle jos näin päin tarvetta ilmenee.

Kopioinnin voi suorittaa kahdella eri nopeudella jos oikein tulkitsin ohjekirjaa (joka ei tietenkään ole suomalainen) niin yhden tunnin nauhoituksen kopiointi levylle 2x npeudella vie FINE laadulla 30min,SP laadulla 15min,LP laadulla 7,5 min ja EP:llä 5minuuttia.

1x kopiointi nopeudella FINE laadulla menee 60min SP:llä 30min,SP:llä 15min ja EP:llä 10 minuuttia.

Tässähän tätä alkajasiksi jos jotain tulee esille niin jatkan kirjoitusta jpeg kuvia laite ei lue mutta MP3:sia lukee.

Editointi ominaisuuksia en ole vielä pahemmin kokeillut mutta turhia kohtia voi poistaa (puhun siis kovalevysta
koska DVD-RW pitää formatoida vr-muotoon jotta sitä voi editoida ja sitten se taas ei toimi niin hyvin muissa
laitteissa)nimetä uudelleen,ohjelman kuvaketta voi vaihtaa mutta sitä en ole vielä kokeillut/löytänyt voiko esim.eri
nauhoituksia yhdistellä keskenään.

Eli toistaiseksi olen iloisesti yllättynyt laitteen monipuolisuudesta puutteena tietysti tuo digivirittimen puuttuminen.Älkääkä kysykö mikä scart rgb:tä tukee mulle ainakin kuvanlaatu riittää:)

Takaisin