Kysymys- ratkaistu Palveluntarjojien hintojen nostot ja perusteet

Sivustoa
		sponsoroi SatShop.fi

Lumikki

Huoltovalikon jäsen
Sijainti
Länsi Kanta-Häme
Laitteisto
Vu+ SoloSE T2 OA 5.1
NUC5+ Kodi (18.8) Libre
RPi3B+ Kodi (19.4) Libre
Qnap NAS 412,431,1635
LG Oled 65" & LCD 40"
AV Yamaha RX-V375
Proson 5.1
Olen tässä vuosia seuraillut palveluntarjojien tekoja ja lähes kaikki ne ovat vain sitä missä hintoja nostetaan tekosyillä.

Kun puhun tekosyystä, niin tarkoitan että palveluntarjoja nostaa esimerkiksi nopeutta jotta saisi perusteen hinnan nostoon. Toinen esimerkki on vaikka minun postilaatikko, niin hintaa nostetaan koska ne tarjoaa isomman postitilan asiakaille, mutta minulla oli edellisestä tilasta käytössä vain 4%. Joten usein nämä nopeuden nostot, tilan nostot, kanavien muutokset eivät ole mitään muuta kuin sitä missä palveluntarjoja yritää keinolla millä tahansa saada vain lisää rahaa asiakkailta.

Siis se mikä tuossa on ongelma on se, että ne ei anna sen asiakkaan itse päättää mitä he haluaa eli ei anneta asiakkaan itse "oikeasti" valita mitään. Se on enemmän ota tai jätä periaate.

Esimerkiksi internet palveluissa ei ole yleensä hitaita yhteyksiä halvalla (5-30Mbits). Usein ei edes halua tarjota hitaampia nopeuksia, koska osa asiakkaista voisi huomata, että he eivät oikeasti tarvitse niin suuria nopeuksia.

Postilaatikon kokoa nostetaan vaikka asiakas ei käytä lähes mitään tilaa posteille. Sen sijaan että annettaisiin asiakkaan valita se postilaatikon koko asiakkaan tarpeen mukaan.

TV-kavavia pakataan isoihin paketteihin ja myydään niitä isommalla hinnalla, vaikka asiakas oikeasti halusi vain muutaman kanavan. Ei siis anneta asiakkaan valita oikeasti mitään, vaan myydään kylkiäisinä turhia asioita, jotta saataisiin perusteet korkealle hinnalle. Poistetaan kanavia paketista ja pidetään hinta samana jne.. Lisätään kanavia ja hieman myöhemmin se on tekosyy hintojen nostolle.

Monet maailmanlaajuiset mediapalvelut taas hinnoitelee palvelujansa maa/alue kohtaisesti. Eli sama palvelu voi maksaa toisessa valtiossa montakertaa enemmän kuin toisessa. Sitten yritetään estää kuluttajia ostamasta internet pohjaisia palveluita "väärästä" valtiosta. Kaikki vain siksi että lypsettäisiin mahdollisimman paljon rahaa ihmisiltä.

Puhelinliitymissä kun ei saada rahaa varsinaisiat puheiluista, niin nostetaan sen puhellittymän internet nopeutta. Riippumatta tarvitseeko se asiakas sitä tai ei. Sidotaan asioita kylkiäisiksi. Esimerkikiksi on helppoa saada internet liittymä tai puhelin+internet palveluilla. Mutta on paljon vaikeampaa saada pelkkä puhelinliittymä ilman internettiä. Koska siitä pelkästä puhelinliittymästä ei saa suuria voittoja, verrattuna siihen mitä saa internetin nopeuksista tekosyillä.

Monissa asioissa voi olla myös, että se palvelun perusmaksu on kalliimpi kuin itse palvelun käyttö.

Kaikki toimet ovat sitä missä asiakasta yritetään keinolla tai toisella saada kalliimpiin palveluihin, sitten että pakotetaan asiakkaat johonkin valintojen vähyydellä ja tekosyillä.

Usein puhutaan vapaasta kilpailusta ja markkinoista. Mutta kuulostaako nuo yllä olevat asiat siltä, että sillä kuluttajalla olisi oikeasti valintoja mitä tehdä. Minusta yhteiskunta on yhä enemmän ja enemmän sitä missä palveluiden tarjoajat päättää asioista, joista kuluttajat ovat hieman riippuvaisia. Tarkoitan että nykyajassa on vaikea olla ilman näitä asioita. Josta syystä palveluiden tarjojat voi tehdä lähes mitä tahansa.

Takaisin