Moottori useamman LNB:n järjestelmässä?

Sivustoa
		sponsoroi SatShop.fi

visa

Huoltovalikon jäsen
Moottori useamman LNB:n järjestelmässä?

Sarjassa aloittelijan tyhmiä kysymyksiä olisi tällä kertaa tälläinen pulma:

Tällä hetkellä mulla on 2kpl ilmeisesti 80cm lautasia. Toisessa on yksi mikropää ja se on suunnattuna suuntaan 28E ja toinen on sitten suunnattuna hieman lännemmäs ja siinä on 3 mikropäätä suunnissa 19E, 13E ja 5E. Hirmuista hinkua mulla ei ole välttämättä kaikkia pienimpiä sateliitteja saada näkyviin, mutta ainakin Hispasatti kiinnostaisi ja 28E-30W on turhan laaja alue kahdelle noin pienelle lautaselle. Tuolta 28E:stäkään kun en liian vahvoja signaaleja saa tuolla pienellä lautasella. (Esimerkiksi Reality TV+1 ja Travel Ch+1 eivät näy jos on vähäkään sateinen keli.)

Jos haluan sen hispasatinkin näkyviin niin vähintään kolmas lautanen olisi hommattava tai sitten noista kahdesta toinen olisi vaihdettava vaikka wavefrontieriin. Lukemani perusteella wavella saisi näkyviin koko tuon 28E-30W, mutta sekin vaatisi pikkasen omaa virittelyä eikä signaali siltikään taida kaikissa olosuhteissa olla hirmuisen vahva?

Joku tuommoinen 110cm lautanen moottorilla olisi omien tutkimusteni mukaan varsin kustannustehokas vaihtoehto ja sillä saisi sitten näkyviin niitä vähemmän suosittujakin sateliitteja jos niitä jostain syystä haluaa katsella. Syy miksi en kirmaten ole vaihtamassa systeemejäni moottoriohjattuun on se, että "muutaman sekunnin" eli käytännössä kai pahimmillaan luokkaa 20 sekunnin odotusaikoja kesken kanavarallin en haluaisi.

Nyt kun olen "vähän" taustoja selvittänyt niin itse asiaan:

Onko mahdollista tehdä sellainen kytkentä, että voisin jatkaa vaikkapa noiden 13E, 19E ja 28E suuntien katselemista tolla vanhalla systeemillä ja katsella sitten loput suunnat kääntyvällä antennilla joka olisi varmaan suurimman osan ajasta suunnattuna tuonne 30W suuntaan?

Virittimenä mulla on Dreambox 5620 ja asustelen kymenlaaksossa.

Ix

Huoltovalikon jäsen
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi sivuston sisältöä.