Ohjelmistoesittely Mikä on Home Assistant?

Sivustoa
		sponsoroi SatShop.fi

Raitsa

Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Sijainti
Turku
Laitteisto
Sparkle TV + Homatics Box R 4K Plus + 2* Thomson 270 + Synology NAS DS218+ 2 * LG 77" + Genelec + WiiM Pro Plus & Mini + Adam T5V + T7V + T10S
+ Deskmini X600 + CachyOS+Niri + 4 * Deco X50

PeeHoo

Huoltovalikon jäsen
Sijainti
Espoo
Laitteisto
Vu+ Duo2 (1x tuplaS2, 1xtuplaT), Vu+ Ultimo (3xT), Nvidia Shield Pro 2019, Denon X3700H, 2 x Raspberry Pi, Asus RT-AC5300, Asus RT-AC68U (AiMesh), ZenWifi AC (AiMesh)
Itse siirryin aikoinaan Domoticzistä HA:han enkä ole katunut. Integraatioiden ja vaihtoehtojen määrä on valtava ja koska HA:ta käytetään paljon on takana myös vahva community tuki ja esimerkkejä asioiden tekemiseen löytyy järkyttävä määrä.

Viimeisimpänä lisäyksenä itselle tuli tehtyä sähkönkulutuksen pulssimittauksen tuominen HA:han Aliexpressistä tilatuilla ESP32 kamoilla jonka hinnaksi jäi noin 6 euroa sekä Valloxin ilmanvaihtokoneen etähallinta ja -tiedot HA:han - kustannus noin 10 euroa.

Raitsa

Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Sijainti
Turku
Laitteisto
Sparkle TV + Homatics Box R 4K Plus + 2* Thomson 270 + Synology NAS DS218+ 2 * LG 77" + Genelec + WiiM Pro Plus & Mini + Adam T5V + T7V + T10S
Viimeisimpänä lisäyksenä itselle tuli tehtyä sähkönkulutuksen pulssimittauksen tuominen HA:han Aliexpressistä tilatuilla ESP32 kamoilla jonka hinnaksi jäi noin 6 euroa sekä Valloxin ilmanvaihtokoneen etähallinta ja -tiedot HA:han - kustannus noin 10 euroa.
Molempien tiedot kiinnostavat, onko linkkejä vehkeistä?

timoj

Huoltovalikon jäsen
Molempien tiedot kiinnostavat, onko linkkejä vehkeistä?
Sähkön lukuun tuo:

Ja siihen nuo, itse olen ottanut tuon unsoldered-version ESP32:sta. Ylemmän ohjeen ledillä ei tee mitään.

Mixu

Valvoja
Sijainti
Turku
Toisinaan jaksaa viritellä jotain pikkuasiaa tuntikaupalla, toisinaan taas mielummin maksaa hiukan, jotta asiat menee helposti heittämällä, mikäli tällainen vaihtoehto on. Siksi menin omalla mittauksella sähkön kanssa.

Nyt jos ostaisin, menisin varmaan tällä:

Edit: ja vielä lisäyksenä, että Shellyllä saa näkyviin vaihekohtaiset kulutukset, jotka on kahden sähköauton taloudessa mielenkiintoista. Sekä jännitteen ja virran mittaukset myös joka vaihteelle.

timoj

Huoltovalikon jäsen
Ja minulla lisäyksenä: ainakin Elenia vaihtaa mittareita HAN-portilla varustettuihin, joten ei kannata kovin paljon panostaa kulutuksen lukulaitteisiin tässä vaiheessa. Tuo led:in lukija ilmeisesti toimii senkin kanssa, mutta toki sille pitää sitten ostaa tai rakentaa sopiva laite joka lukee suoraa portista.

heebo1974

Huoltovalikon jäsen
Laitteisto
Philips 65PUS7354, LG 55 OLED C3

PS5, AsRock X300, Ryzen 5 4600G
Ja minulla lisäyksenä: ainakin Elenia vaihtaa mittareita HAN-portilla varustettuihin, joten ei kannata kovin paljon panostaa kulutuksen lukulaitteisiin tässä vaiheessa. Tuo led:in lukija ilmeisesti toimii senkin kanssa, mutta toki sille pitää sitten ostaa tai rakentaa sopiva laite joka lukee suoraa portista.
Jos en ihan väärin muista, niin tuo HAN portti tulee pakollisena jollain aikavälillä kaikkiin mittauskohteisiin. Eli siis mittarit vaihtuvat kaikki HAN portillisiksi.
Itselläni myös Shelly 3EM käytössä.

V12

Huoltovalikon jäsen
Jos en ihan väärin muista, niin tuo HAN portti tulee pakollisena jollain aikavälillä kaikkiin mittauskohteisiin. Eli siis mittarit vaihtuvat kaikki HAN portillisiksi.
Itselläni myös Shelly 3EM käytössä.
Tullee siinä vaiheessa, kun pörssisähkön hinnoittelu muuttuu 15 min jaksoihin. Mittarit vaihdettaneen jollain aikajaksolla 'varttitaseen' mukaisiksi.

pumo

Huoltovalikon jäsen
Sijainti
Imatra
minulla on esp32 ja nämä clampit SCT 013-030 3.5mm Output Non-Invasive AC Power Sensor 30A Arduino | eBay joka vaiheessa. samassa esp32 pulssin luku semmosesta din mittarista minkä läpi menee ILPin sähköt. ledi vilkuntaa en laittanut kun seon vielä 1wire luennassa :)
clamppien kanssa joutuu pihtiampeeri mittarilla kalibrointia suorittamaan ja se hieman heittää vuorokaudessa, (n. 1kWh) ainakin jos ilp on päällä ilmeisesti joku sähköjuttu . vs tuo 1wire joka ei heitä yhtään. kuukaudessa tullut samoja lukuja sähkölaitoksen ja omiin mittauksiin verrattuna.

akema

Huoltovalikon jäsen
Sijainti
Ii
Laitteisto
Maxivision IPTV

Huomiona docker keskustelussa HAN - Hassio gw Wemos D1 minillä tehtynä. En osannut linkittää tähän.

Raitsa

Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Sijainti
Turku
Laitteisto
Sinne asentuu Home Assistant yhdelle NUCille.

wBgACKK.jpg

PeeHoo

Huoltovalikon jäsen
Sijainti
Espoo
Laitteisto
Vu+ Duo2 (1x tuplaS2, 1xtuplaT), Vu+ Ultimo (3xT), Nvidia Shield Pro 2019, Denon X3700H, 2 x Raspberry Pi, Asus RT-AC5300, Asus RT-AC68U (AiMesh), ZenWifi AC (AiMesh)
Sähkön lukuun tuo:

Ja siihen nuo, itse olen ottanut tuon unsoldered-version ESP32:sta. Ylemmän ohjeen ledillä ei tee mitään.
Mulla on tekninen tila ja sähkökaappi hieman "hankalassa paikassa" niin mulla on tuossa ESP32:ssa kiinni lisäantenni:

ja siihen kaapeli:
https://www.aliexpress.com/item/100....order_list.order_list_main.17.257c18023Xf4if (5m) pitkänä jotta saan teknisessä tilassa tuotua antennin järkevään paikkaan.

Ohje antennin "asentamiselle":

Raitsa

Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Sijainti
Turku
Laitteisto
Asensin nyt Home Assistantin Intel NUCciin, lisäosatkin ovat nyt asennettavissa, docker-käytössä nuo eivät olleet näkyvissäkään.
Eipä tuo vielä oilein mitään hyödyllistä tee, hieman Philips Hue valoja vaihtelee yms.

heebo1974

Huoltovalikon jäsen
Laitteisto

Asensin nyt Home Assistantin Intel NUCciin, lisäosatkin ovat nyt asennettavissa, docker-käytössä nuo eivät olleet näkyvissäkään.
Eipä tuo vielä oilein mitään hyödyllistä tee, hieman Philips Hue valoja vaihtelee yms.
Saa tuon docker käytössäkin toimimaan niin, että on lisäosat. Itselläni myös HAOS asennus tuollaisessa Dell-OptiPlex-3040M-DM-i3-6100T-8-120SSD purkissa.
Eli ei siis docker asennus.

sampsi

Huoltovalikon jäsen
Laitteisto
Denon AVR-X1600H
Itellä käytössä i9-9900k 64GB ram,2x 1TB NVME raid 0, käyttis on unraid ja HA on pyörinyt monta vuotta ilman mitään ongelmia koskaan dockkerissa. kaikki "lisäosat" oon asentanut myös suoraa dockkeriin tuolta unraidin "kaupasta"

Raitsa

Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Sijainti
Turku
Laitteisto
Minun Docker oli Synologyn NASsissa joten se sääteli jonkin verran, mitä voi asentaa ja mitä ei.
Mutta nyt siis menen NUCilla eteenpäin.

heebo1974

Huoltovalikon jäsen
Laitteisto

Itellä käytössä i9-9900k 64GB ram,2x 1TB NVME raid 0, käyttis on unraid ja HA on pyörinyt monta vuotta ilman mitään ongelmia koskaan dockkerissa. kaikki "lisäosat" oon asentanut myös suoraa dockkeriin tuolta unraidin "kaupasta"
Sattuuko sinulla olemaan Frigate käytössä ? Jos on, niin oletko asentanut sen unraidiin vai HA addonina ?

sampsi

Huoltovalikon jäsen
Laitteisto
Denon AVR-X1600H
Sattuuko sinulla olemaan Frigate käytössä ? Jos on, niin oletko asentanut sen unraidiin vai HA addonina ?
ei ole käytössä,en näe itelle syytä miksi käyttäisin?
Mut kaverille asentelin suoraa unraidin kaupasta sen.

On minulla toki myös toi nvidia 1050TI tuossa koneessa kii

heebo1974

Huoltovalikon jäsen
Laitteisto

ei ole käytössä,en näe itelle syytä miksi käyttäisin?
Mut kaverille asentelin suoraa unraidin kaupasta sen.

On minulla toki myös toi nvidia 1050TI tuossa koneessa kii
Ei tietenkään tarvitse käyttää jos ei ole syytä. Kyselin vain mielenkiiinnosta, että kumpaa tapaa kannattaisi käyttää. Itselläni siis HAOS ja tuo frigate addon toimii kyllä, mutta esim. gpu tieto ei tule täysin läpi. Riippuu kai joistain HAOS rajotteista. Ilmeisesti unraid systeemeillä toimisi "paremmiin". Jännä tuo unraid. En tiennyt vielä äsken siitä mitään ja nyt olen katsellut jotain youtube ohjeita siitä ja se kyllä alkoi houkutella pikkasen. Vähän ihmetytti kyllä tuo, että käyttis toimii usb tikulta.
Alkaa toki mennä vähä offtopiciksi.

Raitsa

Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Sijainti
Turku
Laitteisto
Ääniohjaus HA.
Hyvä kanava muutenkin.

heebo1974

Huoltovalikon jäsen
Laitteisto

pientä kuvaa omasta infonäytöstä mikä on tässä koneen vieressä
Tässä sitä huomaa, kuinka erilaisia ihmiset on. Sinun inforuudussa on omasta mielestäni melkein kaikki ihan diipadaapaa. En silti sano ettei ne olisi sinulle hyödyllistä tietoa. Hienoa kuitenkin ha:ssa se, että se taipuu lähes kaikkien tarpeisiin.

sampsi

Huoltovalikon jäsen
Laitteisto
Denon AVR-X1600H
Tässä sitä huomaa, kuinka erilaisia ihmiset on. Sinun inforuudussa on omasta mielestäni melkein kaikki ihan diipadaapaa. En silti sano ettei ne olisi sinulle hyödyllistä tietoa. Hienoa kuitenkin ha:ssa se, että se taipuu lähes kaikkien tarpeisiin.
tässä oli vain puolikas näyttö tai no ehkä kaksi kolmas osaa. lopuissa on vähä arkaa dataa.mut voin mä siitä karsia sen pois. Turhinta tuossa kuvassa on kyllä noi osa tietokoneitten tietoja.

Raitsa

Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Sijainti
Turku
Laitteisto
Android TV laitteiden ohjausta.

Takaisin