LNB:n vaihto Black Ultraan, kannattiko ?

Sivustoa
		sponsoroi SatShop.fi

eki912

Huoltovalikon jäsen
Laitteisto
Touhuan monen eri värkin kanssa. Siviilissä ja töissäkin. Ja parin (vanhan) satelliittiasennuksenkin kanssa nyhrään myös, opiskellen ja itse tehden.
Otin sitten vinkistä vaarin ja tein oman säikeen tälle kysymykselleni.
Sain hyppysiini vihdoinkin sen uuden LNB:een ja tuli sattuneista syistä sitten valituksi tämä Inverton Black Ultra.
No joka tapauksessa, intoa puhkuen katolle riekkumaan ja riehumaan, kun keli oli aurinkoinen ja mukavan lämminkin.
Kiinnitysruuvit tietenkin aivan helv... ruosteessa. Meni hyvä tovi niiden kanssa painiessa, ennenkuin sain mitään otetta hommasta.
Vanha kuitenkin pullahti kuin pullahtikin ulos, nimenomaan pullahti, koska LNBeen toisen puolen ruuvi ei auennut yhtään.
Sain (onneksi) sen kiinnitysosasen sen verran joustamaan, ilman että sekin olisi hajonnnut atomeiksi hyppysiini.
Ja uuden samalla metodilla sen tilalle survottua.
Ja sitten lopputulema:
Huipputyökalun avulla (se 5€:n viisari piipparini...) yritin eri syvyyksillä LNB:tä siinä pidikkeessään. Ja ei merkittävää eroa kyllä tullut esiin, oli se sitten syvällä tai ei.
Jäi about keskelle. Samoin kun sitä kulmaa/astetta yritin hiukan käännellä, ei mittarissa merkittävää eroa ollut. No se jäi nyt liki 0-asteeseen.
EDIT : ja kun äsken tarkistin , LNB skew onkin vain 0,5 eli ei se paljon voi sitten mun käsipeli säädössä pielessäkään olla.
Ja sitten alas vastaanottimelle.
Alunperin voimakkuus oli boksin signaalimittarilla keskivaiheilla (tyydyttävä), lukemana tuolloin -47,5 dBm ja laatu näytti keskelle tyydyttävää myös, lukemalla 3,49 db.
Nyt tuolla uudella Black Ultralla samalla boksi näytöllä voimakkuus on juuri hyvän puolella, lukemassa -43,1 dBm ja laatu asettui edelleen keskelle tyydyttävää lukemaan 3,59 db.
Mitä noista lukemista voi päätellä ? Voimakkuus siis vaihtui -47,5:stä -43,1:teen ja laatu 3,49:stä 3,59:ään. Onko tuo hiukan päälle 4:n muutos suuri vai niin pieni ettei olisi edes kannattunut edes moiseen ryhtyä :) ?
Itse kun en noista lukemista mitään tajua. Vaihdon syy oli uteliaisuus (voinko näin pienellä saada aikaan muutoksen) ja se että usein sadekelillä kuva pikselöityi tai katosi välillä kokonaan.

eki912

Huoltovalikon jäsen
Laitteisto
Touhuan monen eri värkin kanssa. Siviilissä ja töissäkin. Ja parin (vanhan) satelliittiasennuksenkin kanssa nyhrään myös, opiskellen ja itse tehden.
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi sivuston sisältöä.

pmantynen

Tuki-jäsen
Tuki-jäsen
Sijainti
Forssa
Laitteisto
Vu+ Duo (sat), Vu+ Solo2 (sat) + 2x Sundtek USB + Amiko Viper 4k Combo, lautaset: Gibertini 150 (polarmount), Gibertini 100 (diseqc-moottori)

eki912

Huoltovalikon jäsen
Laitteisto

timoj

Huoltovalikon jäsen
Laitteisto
VU+ Ultimo 4K, Kodi-HTPC, Aerial 2.4m & 3.0m, Sharp Aquos LC-70LE836

pmantynen

Tuki-jäsen
Tuki-jäsen
Sijainti
Forssa
Laitteisto
Vu+ Duo (sat), Vu+ Solo2 (sat) + 2x Sundtek USB + Amiko Viper 4k Combo, lautaset: Gibertini 150 (polarmount), Gibertini 100 (diseqc-moottori)

eki912

Huoltovalikon jäsen
Laitteisto

pmantynen

Tuki-jäsen
Tuki-jäsen
Sijainti
Forssa
Laitteisto

eki912

Huoltovalikon jäsen
Laitteisto

pmantynen

Tuki-jäsen
Tuki-jäsen
Sijainti
Forssa
Laitteisto