Laajakaista-tv iskee syksyllä ?

Sivustoa
		sponsoroi SatShop.fi

ankkanator

Huoltovalikon jäsen
Sijainti
saimaa
Laajakaista-tv iskee syksyllä ?

Laajakaistatelevision levinneisyydessä Suomi on Euroopan häntäpään valtioita. Elisa on kuitenkin lähtenyt markkinoimaan vahvasti omaa ratkaisuaan ja siten käynnistänyt kilpailun asiakkaiden päänahoista. Näin kertoo asiasta markkinaselvityksen tehnyt Capgeminin telecom, media & entertainment consulting -yksikön maajohtaja Markus Huttunen.


Tällä hetkellä suomalaisten laajakaista-tv-palveluiden tarjonta häviää vielä selvästi esimerkiksi Ranskan tarjonnalle, mutta ne pärjäävät mainiosti Ruotsin Teliaan verrattuna.


Laajakaistatelevision levinneisyys esimerkiksi Ranskassa on 15 prosentin luokkaa ja naapurimaistamme sekä Ruotsi, että Viro ovat jo yli kymmenen prosentin lukemissa. Suomessa laajakaistatelevisio löytyy alle muutamasta prosentista kotitalouksia. Vaikka palveluita on ollut jo olemassa pitkään, ei niitä Huttusen mukaan ole löydetty.

"Jos kansa saisi päättää, niin autojen sijasta olisi tehty nopeampia hevoskärryjä. Jonkun täytyy tälläkin kertaa olla näyttämässä suuntaa", Huttunen toteaa.



Kuluttajat saatava innostumaan

Elisan aloittama vahva kampanja on nyt tuomassa palvelun hyötyjä myös kuluttajien tietoon. Elisan laajakaistatelevisiota markkinoidaan porkkanalla, jossa sen tilaaja saa nopean nettiyhteyden edullisemmin kuin pelkän nettiyhteyden tilaaja. Sen päälle kuluttaja saa kuitenkin käyttöönsä mm. viiden teratavun tallennustilan.


Haaste onkin nyt siinä kuinka nopeasti muut alan toimijat aloittavat oman markkinointinsa.

"Jokainen toimija seuraa tarkasti ip-tv:n kehitystä ja homman lähtiessä käyntiin niiden pitää nopeasti päättää kuinka ne lähtevät siihen mukaan", Huttunen jatkaa. Hänen mukaansa ip-tv tulee syksyllä, jos tulee kunnolla ollenkaan. "Uusia toimijoita tarvitaan. Muualla Euroopassa ensimmäisenä liikkeelle lähtenyt palveluntarjoaja on haukannut leijonanosan markkinoista."

Huttusen mukaan tärkeää laajakaistatelevision leviämisen kannalta on, että toimijoilla on olemassa yksi paketti, joka yhdistää palvelun ja yhteyden. Lisäksi tarvitaan tekninen kyky toteuttaa palvelu ja tärkeimpänä kohtana asiakkaan täytyy ymmärtää mistä on kyse.

Capgeminin mukaan Elisan tehtyä laajakaistatelevisiota tunnetuksi on muiden helpompi tulla markkinoille pienemmin investoinnein. Uusi tapa katsella televisiota asettaa haasteita myös perinteisille kaapelioperaattoreille, sillä kyseessä on uusi toimija, joka tulee Huttusen mukaan hyppimään niiden tontille.

"Kysymys ei ole siitä tulevatko modernit tv-palvelut toteutumaan, vaan siitä mitä kautta ne toteutuvat."



lähde : Tietokone.fi
 
Ylös