Kuvanlaatuvertailua eri lähetystavoissa

Sivustoa
		sponsoroi SatShop.fi

tikola

Huoltovalikon jäsen
Laitteisto
VDR
Antenniverkon Kanavamuutos 2020 ja siellä threadissa tehdyt signaalilaadun mittaukset motivoi minut nyt tähän prosessiin. Koska tämä ei ole oiken satelliittia, eikä antennia, eikä mitään muutakaan pelkästään pistän tämän tänne sitä sun tätä osastolle. Kysymykseni on mistä näen haluamani asiat parhaalla kuvanlaadulla ja miten sitä voi mitata? Käytännössä silmän lisäksi numeroina mitattavia mittareita on nähdäkseni kaksi, eli käytetty dataformaatti ja siinä tarjottu kaista (bitrate). Olen tehnyt analyysiä nyt lähinnä antenni ja satelliittisignaalien välillä, koska ne ovat minulla käytössäni.

Tiivistäen oman analyysini tulos on tämä

Yle TV kanavat saan parhaiten HD laadulla satelliitista MPG4 muodossa noin 11000kb/s bitratella

Antenni puolella samalla lähetteellä bitrate pyörii noin 6000 kb/s korvilla, joka noin kaistana tarkoittaa lähes puolet huonompaa kuin satelliitissa. Kuvanlaadussa ero ei ole dramaattinen, mutta ihan silminnähtävä pehmeys antennipuolella näkyy satelliittiversioon verrattuna.

Perinteinen SD signaali Ylen kanavilla tulee antennista noin 3000-4000kb/s kaistalla, mutta koska siinä formaattina on MPG2 kuvanlaadussa on selvä ero. Katastrofaalisin lähete on MTV3 antennipuolella, joka tuli ainakin aamulla noin 2000Kb/s tasolla ja se oli kyllä kauhean suttuinen isossa ruudussa. Ero Ylen SD lähetteeseen on visuaalisesti dramaattinen.

Vaihtoehtona kokeilin Yle Areenaa, mutta minulla on vaikeuksia päästä sen datavirrasta selvyyteen. Nettiselaimessa puhutaan 720p 2.6Mb/s laadusta, jolloin se asettuisi jonnekin antenni HD laadun alapuolelle, mutta samalla SD laatua paremmaksi. Koska oletan dataformaatin kuitenkin olevan jotain edistyksekkäänpää kuin antennipuolen MPG2, niin kuva Yle Areenan striimi lienee SD tasoista antennilähetystä parempi. Tästä voin visuaalisestikin olla samaa mieltä.

Eli oman katseluni kannalta satelliitti tarjoaa ylivertaisen kuvanlaadun. Erityisen suuri merkitys on MTV3 kanavalla, jota mistään muualta en hyvällä laadulla saa (Katsomoa en ole analysoinut, kun en ole tunnuksia sinne suoriin lähetyksiin). Antenni HD on ihan OK vaihtoehto ja kolmosena laadullisesti sitten Areena. Areenan etuna on ehdottomasti käytettävyys, eli livelähetyksen jälkitoisto jne., joka tekee siitä monessa tilanteessa parhaan.

Tälläkin foorumilla moni luopuu satelliittista, koska Canal Digitalin palvelu hiertää. Itsekin olen samaa mieltä, ettei se palvelu kaikistellen ihan tätä päivää ole, mutta yksi ehdoton valttikortti sillä on, eli ylivoimainen kuvanlaatu.

Kiinnostaisi tietää millaisia lukemia kaapelitalouksissa saadaan ja sitten tietysti se, hoitaako IPTV tämän ylivoimaisesti. Eli onko siellä striimejä esimerkiksi Yleltä, jossa kuvanlaatu on ylivoimainen. Itse veikkaan, että ei ole vaan IPTV piraateilla lähtöaineistona on satelliitti, jota sitten striimaavat sellaisenaan tai huononnettuna eteenpäin. Koetin katsella hieman youtube huippulaadun datavirtoja, mutta osaaminen ei riittänyt. Veikkaan, että siellä 4K sisältö on vielä jotain muuta, kuin satelliittilähetys, mutta jos haluaa katsoa ne YLEn uutiset niin niitä ei youtubesta näe.

Kommentteja kokemuksia – erityisesti kaapeli- ja IPTV käyttäjiltä?