Kauanko fsck 7025 kovalevylle saa kestää?

Sivustoa
		sponsoroi SatShop.fi

tjn

Huoltovalikon jäsen
Laitteisto
DB7025, DB7020HDv2, VU+Duo2
Kauanko fsck 7025 kovalevylle saa kestää?

Olen joskus satunnaisesti kokeillut tehdä Dreambox 7025 valikoista löytyvän "tiedostojärjestelmän tarkastuksen". Vuosien varrella purkissa on ollut eri softia, mutta koskaan en muista mistään nähneeni jumiutuuko tämä fsck lopullisesti vai kestääkö aina se vaan niin kauan.

Eilen (ihan muusta syystä) päivitin pitkään käytössä olleen DM:n "virallisen" softan tilalle parin viikon takaisen Newnigma2-2.8.2. Kovalevynä on lähes 250G jolla vapaata tilaa ~30G. Illalla kokeeksi käynnistin valikosta löytyvän tiedostojärjestelmän tarkastuksen ja ainakin 12h myöhemmin homma oli yhä vaiheessa ja boksi ainakin käyttäjän vinkkelistä katsoen jumissa -tai ei ainakaan ollut mitään viestiä tarkastuksen päättymisestä.

Ajat tuntuvat tolkuttoman pitkiltä, mutta ei ole tuntumaa mitä puuha saa kestää tuolla raudalla. PC-ympäristössä toimenpide on muutenkin tutumpi ja olen siellä myös joskus ajanut fsck:n tämän purkin wanhalle 80G levylle ennen kuin kloonasin sen sisällön nykyiseen 250G levyyn, silloin muistelen aikaa kuluneen "merkittävästi" mutta tuskin kuitenkaan tuntia.

Nyt eilisessä käynnistyksessä laitoin top'in käyntiin telnet-yhteydeltä ennen tarkastuksen käynnistystä. Ehkä luokkaa tunnin listassa pyöri fsck eli se todellakin oli käynnissä, sitten laite on ilmeisesti tehnyt rebootin koska telnet-sessio oli katkennut ja laitteen näytöllä on siitä lähtien lukenut "Dream Multimedia Booting". Telkan näytöllä seisoo normibootissakin näkyvä kuva, ja hammaspyörät pyörivät kuvan kulmassa.

Hyvinhän laite toimii ilman tarkastuksiakin. mutta onko jossain jotain vikaa ja homma jää mulla siksi aina jumiin, vai saako tarkastus tosiaan viedä noin paljon aikaa?
 

Theppu5

Huoltovalikon jäsen
Sijainti
Pori
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi muutakin kuin ensimmäisen viestin sisältö.
 

Theppu5

Huoltovalikon jäsen
Sijainti
Pori
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi muutakin kuin ensimmäisen viestin sisältö.
 
Takaisin
Ylös