katselukortit-tietopaketti uusille omistajille ja tuleville..

Sivustoa
		sponsoroi SatShop.fi

jake1981

Huoltovalikon jäsen
Sijainti
helsinki
katselukortit-tietopaketti uusille omistajille ja tuleville..

Noniin, tämän kirjoitan tänne lähinnä siksi, että itselläni oli väärää tietoa koskien dreamboxia (lähinnä 7025 mutta koskee varmaan myös osaa vanhemmista malleista) ja maksukanavien conax standardin mukaisia katselukortteja..

Itse olin ymmärtänyt asian näin, että DB on varustetta CI-paikalla ja kahdella SmartCard paikalla, jotka tukevat saksassa tai jossain, yleistä BetaCrypt järjestelmää. Ja siis tämän perusteella ymmärsin, että katselukorttien (suomessa) käyttö on DB;ssä mahdotonta ilman tuota CI-moduulia johon se conax-kortti sitten laitetaan. Tämä tieto on väärää.

Jos kotonasi on vain yksi dreamboxi (eli et tarvitse minkäänlaista kortinjakoa, etc.) ja olet valmis katselunautintoosi hieman jopa sijoittamaan rahaa, niin voin suositella vaihtoehtoa, jossa hankit itsellesi katselukortin lisäksi tuon CI-moduulin, sillä ko. moduulin kanssa katselu on vaivatonta, vähän väliä luen täällä ja monessa muussa paikassa tuskailuja, kuinka on hankalaa kun conaxi ei pelitä kunnolla, oikein tai ollenkaan, yhteensopivan CI-moduulin kanssa tälläistä ongelmaa ei ole. Siirrytäänpä itse aiheiseen.

Maksukanavien katselu käyttämällä CI-moduulia
Suosittelen ostamaan CI-moduulin jostain liikkeestä, jossa pääset käymään paikan päällä, miksi? On olemassa CI-moduuleja joita vain ei tunnu saavan pelaamaan DB;n kanssa, jotain yhteensopivuus ongelmia, itselläni ei ole kokemusta, asun itse Helsingissä ja CI-moduulini ostin stokkalta ja vannotin myyjän antamaan mahdollisuuden palauttaa tuote, mikäli se ei ole yhteensopiva. Hankkimani tuote oli:
TechniCrypt CX, valmistaja TechniSat Digital. Paketin tunnistaa chili paprikasta paketin kyljessä.. Miten se sitten toimii? Todella helposti, sammuta (kokonaan, ei standby tilaan) digiboksisi, työnnä CI-moduulisi sille tarkoitettuun paikkaan kuvapuoli ylöspäin ja kun moduuli on paikalla, työnnä kortti sisään, boksi päälle ja voila. Et tarvitse mitään cameja tai mitään, jos käyttämässäsi Imagessa on valintoja näille, valitse CAMiksi Common Interface ja nauti katselusta.

CI-moduulin laitetunnus on /dev/ci0, minulla on dreamboxeja 2 kappaletta ja halusin luoda kortin jaon näiden laitteiden välille ja vasta tutkiessani asiaa, huomasin että kaikki ohjeet neuvoivat jakamaan laitteen /dev/sci0 tai /dev/sci1, päätin vaihtaa tilalle tuon ci0;n ja sepä ei pelittänyt sitten. Ihmettelin asiaa ja google ystävänäni etsin asiasta tietoa menestyksekkäästi.. Et voi jakaa CI-moduulissa olevaa korttia, tässä vaiheessahan olin ihan räjähdys pisteessä, että miten niin? Miten sitten.. Siitä päästäänkin toiseen vaihtoehtoon.

Katselukortin käyttäminen EMUn avulla (ilman CI-moduulia)
EMU on lyhenne sanasta emulaattori. Näihin emulaattoreihin on välillä lisätty hieman ylimääräistä ohjelmaakin, eli mahdollisuus toimia serverinä. Tässä tapauksessa kortin tiedot ovat saatavilla muutamilla eri protokollilla verkon kautta, esim. telnet tai sitten korttipalvelimien välillä on olemassa "lähes" standardi protokolla jota pyritään noudattamaan jotta erilaiset emulaattorit olisivat yhteensopivia toistensa kanssa. Nyt kun tämä palvelin on jokseenkin selitetty, niin voidaan varmaan selittää client(asiakas) ominaisuus myös. Tätä ominaisuutta käytetään, jotta voidaan ottaa yhteyttä tälläiseen aikaisemmin mainittuun palvelimeen, tällöin itse laite ei tarvitse omaa korttia, vaan tätä voidaan pitää vaikka virtuaalisena kortin kloonaamisena reaali-ajassa.

Eli palataanpa alkuun, korttipaikat eivät ole betacrypt paikkoja vaan älykortin(esim. conax) lukemiseen sopivia laitteita, perus DB ohjelmistossa ei ole tukea Conax kortin lukua varten siten, että siitä olisi hyötyä esim. ohjelmien katselussa, mutta laitetuki on, tarvitse emulaattorin ja hyvä emulaattori (joskin tuskallinen konffata) tulee esim. Gemini 3.0 suomipoeka version mukana. Kyseinen softa toimii hienosti myös sekä serverinä että asiakkaana.

Konffaus ohjeita en laita tähän, koska serverin voi asentaa myös niin, että siihen voi internetin kautta ottaa yhteyttä, tällöin se on laitonta kortin jakamista. Voi olla, että kotona toiseen boksiin kortin jakaminenkin on yhtä laitonta, tarkista tämän laillisuus operaatoriltasi..

Konffaus ohjeet LÖYTYVÄT internetistä googlen ja kärsivällisyyden avulla.

Siis, voit katsella maksukortin avulla maksullisia kanavia dreamboksilla moitteetta ilman CI-moduulia kunhan jaksat hieman asiaa opiskella ja hieman säätää. Jos olet valmis käyttämään 50-60e CI-moduuliin etkä tarvitse kortin jakoa, suosittelen tätä vaihtoehtoa sen täydellisen vaivattomuuden vuoksi.

Micci

Huoltovalikon jäsen
Sijainti
Raisio
Laitteisto
T90 + UHF + VHF
Duo2 (T2+S2), Uno (T2)
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi sivuston sisältöä.

Micci

Huoltovalikon jäsen
Sijainti
Raisio
Laitteisto
T90 + UHF + VHF
Duo2 (T2+S2), Uno (T2)

aov

Huoltovalikon jäsen