Laite-esittely DVDO IScan HD+

Sivustoa
		sponsoroi SatShop.fi

Klemmari

Huoltovalikon jäsen
Sijainti
Turku
DVDO IScan HD+

http://www.dvdo.com/documents/DVDO_iScan_HDplus_datasheet.pdf

YLEISTÄ

IScan HD+ on skaalain, joka muuntaa SD-signaalin (SD = Standard Definition, 480i/p ja 576i/p) lähes mihin tahansa resoluutioon ja virkistystaajuuteen. Laitteen idea on se, että se tekee lomituksen poiston ja skaalauksen paljon paremmin kuin juuri mikään näyttölaitteisiin sisäänrakennettu ratkaisu ja kuvan resoluutio voidaan räätälöidä pikselintarkasti nimenomaan käytettävälle näytölle. Samalla tulee vino pino erilaisia liitäntöjä, liitäntäkohtaiset säädöt, kuvasuhteiden hallinta ja jopa säädettävä viive digitaaliäänelle kompensoimaan kuvan käsittelyyn menevä aikaa ja esim. plasmanäytön viivettä.

Vaikka IScan on periaatteessa SD-skaalain niin se kykenee skaalaaman myös korkeampia resoluutiota (HD, High Definition), mikäli sisäänmenona käytetään laitteen digitaalista DVI-liitäntää. Mikäli laitteelle syötetään esim. DVD-soittimelta HDCP-suojattua DVI-kuvaa, laite suostuu antamaan sen ulos ainostaan DVI-ulostulosta, HDCP-suojattuna.

Progressiivista kuvaa (480p, 576p, 720p yms.) syötettäessä laite ei tietenkään tee enää lomituksen poistoa vaan ainoastaan skaalauksen.

Apparaatin hinta on 1490 euroa eli ei juuri mitään, kun vertaa sitä vastaavien laitteiden hintoihin muutama vuosi sitten. Siitä huolimatta, että laitteessa on ominaisuuksia, joista aikoinaan voitiin vain haaveilla.

Tässä listaa ominaisuuksista, selkeällä englannin kielellä:

- Motion and source adaptive video deinterlacing for NTSC (3:2 and 2:2 pulldown; video) and PAL/SECAM (2:2 pulldown; video) sources
- Precision Video Scaling™ technology by Anchor Bay Technologies
- Fully HDCP compliant over DVI
- Scaling of HD sources over DVI
- User defined output video resolution from 480p up to 1080p
- Flexible Input and Output Aspect Ratio Control
- Display Profiles - For multiple display configurations
- RightRate™ High-performance Framerate Conversion
- AutoVFR™ - Intelligent Component video inputs with Automatic Video Format Routing
- Ad vanced Source Transition Management provides seamless transitions between source types
- A utoCUE-C™ - Automatic Chroma Upsampling Error detection & correction
- 12-bit video digital-to-analog converters (DACs)
- Full-frame Timebase Correction
- High performance, 10-bit multi-standard video decoder
- High quality super-adaptive comb filter with 2D Y/C separation
- Flexible Digital Audio switching and routing - four audio inputs and two audio outputs
- Precision AV LipSync™ intelligent digital Audio Delay technology to match Audio & Video timing



ALOITUS

Tilasin vehkeen Highend Studiosta ja kuriiri toi sen heti seuraavana päivänä. Ensimmäisellä yrityksellä laite ei toiminut juuri lainkaan, kuva oli ihan sekaisin. Lähetin sen takaisin Highend Studioon ja käyttiksen päivityksen jälkeen vehje alkoi jopa toimimaan. En oikein usko, että tehdas olisi päästänyt täysin viallisella firmwarelle varustettua laitetta edes ulos, mutta uuden firmwaren latauksen myötä laite tuli samallla resetoitua eikä siinä ole enää mitään varsinaista vikaa.


TESTAUSTA

Laitteen antama RGBHV-kuva on erittäin vakaa, parempi kuin missään aikaisemmassa laitteessa mitä olen kokeillut. Suoralla komponenttiliitännällä progressiiviseta DVD:stä tahdistus heilui testikuvien mukaan hieman mutta ilmeisesti erillisten synkkien ansiosta mitään liikettä ei enää näy edes tykin sisäisissä testikuvissa, jotka ovat riippuvaisia ulkopuolisesta synkistä. Laite vakauttaa myös sisääntulevan signaalin josta johtuen lopullinen kuva on kuin kiveen hakattu.

Resoluutiouden ja virkistystaajuuksien hallinta on täydellinen. Laitteessa voi lähtevälle signaalille tehdä PC:n Powerstripin tyyliin kaikki mahdolliset temput ja vähän enemmänkin. Vanha Seleco 500 taipui yllättäviin temppuihin, mm. 480p 72hertsin taajuudella ja 1080i onnistuivat. Ensinmainittua en kyllä saanut pikaisella virittämisellä oikean kokoiseksi 16:9-kankaalleni mutta kaikenlainen tuntuu onnistuvan kunhan signaalin kokonaistaajuus mahtuu projektorin ymmärtämiin rajoihin. (Mikäli se ei mahdu, projektori voi vahingoittua, minä onnistuin ilmeisesti käräyttämään projektorista komponenttivideokortin ennen kuin projektori hoksasi blokata signaalin.)

(Lisää Selecon ja Iscanin yhteistyöstä ja säätämisen autuudesta löytyy täältä: http://huoltovalikko.keskustelupalstat.com/showthread.php?t=2582)

Alunperin minulla oli tarkoitus hankkia laitteeseen myös SDI-moduuli ja samalla myös SDI:llä varustettu DVD-soitin, jolloin olisin voinut syöttää skaalaimelle digitaalista kuvaa suoraan DVD-soittimen MPEG-dekooderilta. Hintaa olisi tullut tuollaiset vajaa 2x500 euroa plus soittimen perushinta. Lomitettua komponenttia kokeiltuani olen kuitenkin huomannut, etten tarvitse SDI:tä juuri mihinkään: IScanin AD-muunnos on hyvä ja vastoin pelkojani kohinaa ei käytännössä tule lainkaan. Kuva on ihan käsittämättömän hieno ja "käsittämätön" tulee erityisesti siitä, että suora liitäntä Denon 2900:sta progressivisena Selecolle tuottaa paljon enemmän kohinaa. Itseasiassa nyt minä pääsin kai takaisin samalle tasolle kuin VGA:lla varustetun Skyworthin kanssa, senkin kuva oli kohinaton kun vertaa komponenttilaitteisiin.

Skyworth kuitenkin leikkasi hieman tummia sävyjä, Denon oli niissä parempi. Kuitenkin, IScanin kanssa pääsee tässä asiassa aivan uudelle tasolle. Alapään erottelu on omaa luokkaansa. Eikä niissä tummissa kohdissa ole käytännössä edes sitä kohinaa. Ihmeellistä.

Laitteelle voisi syöttää myös valmiiksi progressiivista kuvaa Denonilta mutta kokeilujeni perusteella päädyin siihen, että lomitettu kuva antaa selkeästi paremman lopputuloksen.

Hauskaa tässä on se, että minä itse olen vuosia toitottanut suoran signaalitien puolesta ja varoittanut ylimääräisistä muunnoksista. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että tavallista, lomitettua signaalia voi ihan huoletta käyttää mikäli laitteet ovat kunnossa. Avian resoluutiokuvien mukaan ongelmia ei ole. Osa ansiosta tosin taitaa mennä Denonille, sen antama lomitettu kuva on laadukas.

Asetin myös laitteen virkistystaajuuden kiinteästi 60 hertsiseksi, laitteessa kun pitäisi olla toimiva virkistystaajuuden muunnos. Teen siis kylmästi muunnoksen 50 hertsin PAL:lista kymmenen pykälää ylöspäin. Ja uskokokoon ken haluaa, mutta tämä EI tuo kuvaan nykimistä, ainakaan sellaista, joka minua häiritsisi. Kyllä sen halutessaan onnistuu bongaamaan esim. talousuutisten alareunassa juoksevista pörssikursseista - liike ei ole täysin tasaista - mutta todellisella materiaalilla olen onnistunut näkemään sen vain parissa kohdassa ja silloinkin minä olen erityisesti etsinyt sitä. Ilmiön vakavuuden saa oikeisiin mittasuhteisiin kun muistaa, että esim. suurimmassa osassa LCD-tykeistä kuvaajuus on kiinteästi 60 hertsiä riippumatta siitä, mitä laitteelle syöttää. Harva edes tiedostaa tätä.

Olen käyttänyt NTSC:n 3-2 -pulldownin aiheuttaman liikevärinän (amerikaksi judder, en vahingossakaan mene kääntämään tuota nykimiseksi, kuten innokkaimmat teoreetikot tuntuvat tekevän) havainnointiin Starship Troopersin kohtausta, missä tähtilaiva liukuu/kääntyy pois satamasta. Ao. kohtauksen NTSC-versiossa liike ei ole täysin sulavaa pulldownin johdosta. Hieman minua arvelutti, kun laitoin sisään PAL-version ja aloin katsoa sitä 60 hertsin taajuudella. Yllätykseni oli kuitenkin melkoinen kun havaitsin, että nykymistä tuntui olevan PAL-kuvassa itseasiassa VÄHEMMÄN kuin NTSC:ssä oikeaoppisen pulldownin jälkeen. Tietenkin on mahdollista, että jollain toisella liikenopeudella virkistystaajuuden muunnos näkyy selvemmin mutta en oikein usko, että tuosta muunnoksesta on käytännössä juurikaan haittaa.

AD-muunnoksesta johtuvia portaita väriliu'uissa ei näkynyt. Värit ovat luonnolliset - tällä hetkellä jostain syystä jopa paremmat kuin sain Denonille säädettyä - ja kaikki erottuu, mustaan saakka.

Tämä juttu taisi mennä hieman hymistelyksi mutta minä en voi kuin kehua IScanin kuvaa ja mahdollisuuksia.

Huvittavinta on se, että minä ensisijaisesti ostin laitteen vain ja ainoastaan kuvasuhteiden hallintaa varten ja olin valmis alistumaan siihen, että kuvanlaatu voi hieman laskea. Näin ei kuitenkaan käynyt - päinvastoin - ja täytyy myöntää, että se on ollut melkoinen yllätys.

Tietenkin se kuvasuhteidenkin hallinta toimi. Kuvalle voi määritellä CRT-putkien epätasaisen kulumisen estämiseksi IScan Pron tapaan harmaat reunat ja esim. letterboxattua kuvaa voi nostaa kunnes tekstit näkyvät. Laitteessa on neljä input-kohtaista kuvasuhdeasetusta, kukin oman nappinsa takana kaukosäätimessä: 4:3, Letterbox, 16:9 ja Preset. Aluksi pitää säätää vain anamorfinen kuva ja sen jälkeen kaikki loput kuvasuhteet tulevat itsestään.


MUUTA

Mitäs vielä? Laitteessa on Chroma Bugin ja ICP:n korjaus. Se on älykkäämpi kuin Faroudjan vastaava eli se ei tee koko kuvalle pakollista chroman suodatusta vaan pyrkii säilyttämään kuvan tarkkuuden. Digitaalisia ääni-inputteja, äänen viivästystä varten, on neljä.

Laitteessa on mukana myös DVI mutta jos/kun DVI:ssä on HDCP-suojaus, ulos kuvaa saa vain DVI-muodossa, ei esim. RGBHV:nä. Jos HDCP:n saa pois - kuten esim. Samsung 935:ssä, niin silloin antaa kuvan ulos halutussa resoluutiossa myös analogisena. Minä kuitenkin olen täysin tyytyyväinen Denonin antamaan lomitettuun komponenttiin.

Yksi huono puoli vehkeessä kuitenkin on: sen videokäsittely EI ole Faroudjan lomituksenpoistajan veroista. Juovatuplaimeni, Vigatex FX2+, sisältää Faroudjan piirin ja sitä olen tähän asti käyttänyt television katseluun. Televisio-ohjelmissa eron Vigatecin eduksi huomaa selvästi, minä ainakin. Alunperin olin ajatellut syöttää Vigatecin 576p-signaalia IScanille skaalattavaksi mutta kokeilut osoittivat, että kyseinen ratkaisu pehmentää kuvaa liikaa (kuulin, että progetulossa käytetään vain 2x samplausta vaikka lomitetussa on 4x, lisäksi korkeammasta taajuudesta digitointi on perinteisesti muutenkin ollut vaikeampi laji jos tarkkuutta halutaan).

Hieman sydäntä kylmää mutta minä taidan myydä Vigatecin, suora RGB-liitäntä digiboksista lomitettuna IScanille antaa kuitenkin niin paljon terävämmän kuvan, että ehkä minä kestän videokuvan sahalaidat. Ja onhan Silicon Image leffakuvalla kuitenkin Faroudjaa parempi, ainakin minun mielestäni.

(Ei kukaan muuten olisi kiinnostunut Vigatecista? Se on aivan ehdoton satelliittikuvalle.)

Kaikkea mahdollista ja mahdotonta minä en testannut enkä ala ihan kaikkia kokeilemiani ominaisuuksia edes kommentoimaan. Todettakoon näin yleisesti ottaen, että kaikki kokeilemani toimi kuten pitääkin. Mm. lomituksen poiston kanssa ei ollut mitään ongelmia joten minä en tässä perinteiseen tapaan ala luettelemaan filmejä ja kohtauksia, joita testasin ja jotka näyttivät hyviltä.

Jos jollakulla tulee mieleen jotain kysyttävää niin kysymyksiä voi esittää Videoprosessorit -osastolla, vaikka em. säätöketjussa.

MKL
 

Raitsa

Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Sijainti
Turku
Laitteisto
3 * Nvidia Shield + Synology NAS DS218+ LG 77CX6LA + Genelec + RasPi/rAudio + Adam T5V + T7V + T10S - ArcoLinux
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi muutakin kuin ensimmäisen viestin sisältö.
 

lmfmis

Huoltovalikon jäsen
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi muutakin kuin ensimmäisen viestin sisältö.
 

lmfmis

Huoltovalikon jäsen
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi muutakin kuin ensimmäisen viestin sisältö.
 

lmfmis

Huoltovalikon jäsen
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi muutakin kuin ensimmäisen viestin sisältö.
 

lmfmis

Huoltovalikon jäsen
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi muutakin kuin ensimmäisen viestin sisältö.
 

lmfmis

Huoltovalikon jäsen
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi muutakin kuin ensimmäisen viestin sisältö.
 

lmfmis

Huoltovalikon jäsen
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi muutakin kuin ensimmäisen viestin sisältö.
 

lmfmis

Huoltovalikon jäsen
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi muutakin kuin ensimmäisen viestin sisältö.
 

lmfmis

Huoltovalikon jäsen
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi muutakin kuin ensimmäisen viestin sisältö.
 
Takaisin
Ylös