Dune Hdi DB center

Sivustoa
		sponsoroi SatShop.fi

Kaizu

Huoltovalikon jäsen
Dune Hdi DB center

Vähän hiljaista näiden mediasoittimien sectiolla joten ajattelin vähän kirjoitella ko. härvelistä.

Omistan myös Tvix-6500 soittimen joten oikeastaan vertailupohjaa siihen.

Työ kaveri osti ko. laitteen mutta aikansa puuhasteltuaan ostin sen häneltä pois. Jonkin verran joutuu jumppaamaan että saa sen toimimaan halutulla tavalla. Esim kovalevyn formatointi itse koneessa ei ollut ihan selkeä.

Hinnan puolesta Tvix pieksee mennen tullen, Dune on sikamaisen kallis. Mutta ehkä enemmän "pro" tuntuma tulee.

Minun laitteessa on n wlan mutta se on totaalisen hanurista. Alkuperäisellä firmwarella sitä ei saanut toimimaan kuin salaamattomana, mutta firmwaren päivityksen jälkeen lähti toimimaan ilman uusia konfiguraatioita eli ne oli kuitenkin kunnossa. Hidas on. Itse tyydyin langalliseen ethernet yhteyteen joka tulee itseasiassa sähköjohtoja pitkin Zyxelin PLA-401 adaptereiden kautta. Ihan toimiva ratkaisu.

Dunessa parempi verkkosysteemi kuin Tvixissä. Eli sen saa pc:lle normaali verkkokovalevyksi ja kamaa saa siirrettyä sinne vaikka on laite "sammutettu". Tvixillä siirto menee ftp:n kautta samoin voi siirtää myös ftp:llä myös tuohon Duneen. Olisiko jopa vähän nopeampi. Tiedä häntä. Ihan kohtuu sujuvasti menee myös suoraan "normi" windows kansioon.

Duneen voi myös määritellä suoraan jaetun verkkokansion windowsista. Ja yhden fullhd leffan katselin suoraan verkonyli, lanka ethernetillä meni kivuttomasti, ei pätkimisiä eikä muuta. Mutta Wlanin kautta nyki niin ettei sitä viitsinyt katsoa. Sama leffa kuitenkin kyseessä. Joten tästäkin pisteet normi lankaverkolle. Lienee vielä parempi jos ei käytä noita homeplub rekkuloita.

Laite on normi hifilaite kokoinen, joten ei paista silmiin niin pahasti kuin tvixin kuutio.

Kovalevy laitteessa on kelkassa mutta omituisinta on että siinä ei ole usb liitintä eli joutuu käyttämään usb sata adapteria jos ottaa kelkan irti ja haluaa siirtää kamaa siihen suoraan. Vähän outo "puute" mielestäni.

Valikot ja muut ovat paremman näköisiä ja selkeämpiä kuin Tvixissä. Näyttää myös foldereiden sisällöt kokonaisuudessaan ja tiedostoja pystyy uudelleen nimeämään kaukosäätimellä. Hemmetin hyvä jos on esim .mkv file ja tekstitysfile vähän erinimisiä. voi kopioda .mkv filestä nimen ja liittää sen siihen tekstitys tiedostoon. Eli divx ja blueray rippien tekstitykset pitää olla saman nimiset kuten tvixissäkin.

Noin ~10 leffaa nyt tuolla katsoneena, ei ole tullut yhtään eteen joka olisi aiheuttanut päänvaivaa. Mukana 1 divx, ja loput blueray / dvd leffoja. Dvd:t ovat olleet joko video_ts tai .iso formaatissa. Blueray iso fileä en ole vielä kokeillut. Ilmeisesti se ei toimi. Mutta kuten sanottu en ole itse testannut. Laite tunnistaa kansiossa olevan video_ts filen dvd:ksi, ja kysyy halutaanko startata leffa vai mennäänkö kansion sisälle. Mielestäni hyvä ominaisuus.

Kaukosäädin ei ole parasmahdollinen tai sen toiminta, en tiedä kumpi falskaa. Välillä tuntuu ettei sen nappulan painallus mene millään perille. Täytyy vähän tutkia onko käyttäjässä vikaa...

Härpäkkeessä on myös web-browser, ilmeisesti Mozilla pohjainen. Aika paljon on sitä rajoitettu ja on todella hidas. Joten ei hirveästi käyttöä tuolle. Erillisen usb näppäimistön ja hiiren saa kiinni ja toimii. Kaukosäätimellä surffailu on hanurista. Toistaiseksi en ole löytänyt keinoa millä voisi laittaa jonkin default aloitussivun sinne???? Olisi hyvä että olisi edes jokin mistä pääsee sitten navikoimaan eteenpäin.

Laitteessa myös Torrent client, mutta ominaisuus on vielä testaamatta. Toiminee niin että pudottaa .torrent filen kovalevyllä ja avaa sen kaukosäätimellä niin aloittaa lataamisen. Ei kuitenkaan vielä testattu, ja yleensä filet oln vielä pakattu winrarrilla joten pc:tä tarvitaan jokatapauksessa.

Myös web radio, ja iptv on tuettuna. Mutta näille ei oikeastaan ollut mitään käyttöliittymää, toiminee niin että pudottaa .m3u tiedoston kovolle ja valitsee sen kaukosäätimellä. Tutkimukset jatkuu myös tällä saralla.

Minulla on entinen Saunalahden kotitotaali nyk Elis viihde ja tuossa olisi targettiä että pääsisi noita tallenteita katsomaan ko. laitteella. Toistaiseksi on vesiperä tullut.

Mp3:set toimii ja myös niiden soittolistat. muutaman .jpg kuvan olen avannut ja nekin aukesi :) tosin vähän hitaasti.

Summa summarum tähän saakka.

Varsin kelpolaite leffojen katseluun. Paremman näköinen kuin Tvix ja todella paljon hiljaisempi. Mutta hintaero on melkoinen. Toistaiseksi jos hinta laatu ratkaisee niin Tvix. Jos hifistely seikat niin Dune.

Parempi omistaa molemmat :)