DM800:n kauko-ohjausongelma

Sivustoa
		sponsoroi SatShop.fi

juuso88

Huoltovalikon jäsen
Sijainti
Vaasa
DM800:n kauko-ohjausongelma

Olen pyrkinyt pitämään "hellasärön" välttämiseksi IT-laitteiden lukumäärän olohuoneessa mahdollisimman vähäisenä, tällä hetkellä siellä on vain Philips PFL 9603 H-televisio. Muut laitteet (DM800, DM8000 Panasonic VCR ja MediaPC) olen sijoittanut työhuoneeseen. Näiden kauko-ohjaus tapahtuu olohuoneesta IR-Extenderin välityksellä, jonka olen tehnyt seuraavan ohjeen mukaan:

http://www.mitedu.freeserve.co.uk/Circuits/Interface/irext5.htm

Laitteiden kauko-ohjaus on toiminut "kuin junan vessa" lukuun ottamatta DM800:aa, jonka ohjaus on takkuillut alusta asti. Uudet driverit ovat parantaneet tilannetta melkoisesti, mutta eivät ole poistaneet ongelmaa kokonaan. Ongelma on ainakin osittain lähtöisin Philips-TV:stä, jonka LCD-näytön taustavalo häiritsee IR-kauko-ohjausta. Sen sijaan Ambilight-taustavalaistuksen en ole havainnut aiheuttavan häiriöitä. DM800:n kauko-ohjauksen häiriöherkkyydestä on raportoitu myös mm. Saksassa ja epäilty, että vika olisi IR-vastaanottodiodin suodattimessa. Sama vika on havaittu myös DM8000:ssa, mutta tiettävästi ei aikaisemmissa Dreambox-malleissa. Tänään huomasin asiasta keskusteltavan täällä:

http://www.i-have-a-dreambox.com/wbb2/thread.php?threadid=108759

Vian korjauskeinoksi oli osoittautunut hyvin yksinkertainen temppu: liimataan Dreamboxin IR-vastaanotindiodin ikkunan päälle suodattimeksi pari kerrosta harmaata läpikuultavaa teippiä (ns. arkistoteippiä). DM800:ssa tämä pieni neliskulmainen ikkuna on ohjausnapin ja merkkivalon yläpuolella. Kokeilin välittömästi tätä keinoa, hyvinhän tuo tuntuu tepsivän - nyt toimii DM800:nkin kauko-ohjaus "kuin junan vessa".

Vielä vähän täydennystä: Takkuilua DM800:n kauko-ohjauksessa oli paitsi ohjattaessa IR-Extenderin kautta myös ohjattaessa paikallisesti. Viimeisen driverimuutoksen jälkeen huomasin, että ohjaus oli tullut liian vikkeläksi, esim. helposti tapahtui kaksi ohjausta peräkkäin. Teipin liimauksen jälkeen ohjaukset rupesivat toimimaan rauhallisesti ja varmasti.

PNP

Valvoja
Sijainti
Turku
Laitteisto
VU+ Ultimo 4K, Duo4k, Samsung 4k 65", AppleTV
Sinun tulee rekisteröityä nähdäksesi sivuston sisältöä.