Apua kaivataan Xtrend ET8000 3*T2/C virittimet - ongelmia

Sivustoa
		sponsoroi SatShop.fi

BoxFreak

Huoltovalikon jäsen
Moi,

Kaverillani on Xtrend ET-8000 3*T2(/C) virittimillä (Malli: TDA18273, kortteihin merkitty 0.95 versio).
Bosi ostettiin viime keväänä ja siinä on ollut viritysongelmia alusta saakka. Ajateltiin että päivitetyt ajurit korjaisi ongelman, mutta ei. Ennen uusimpia ajureita SNR pumppasi DVB-T nipuissa (0-95%) ja DVB-T2 nipuissa oli alhainen (10-30%). ACGtä boksi ei näytä lainkaan. Nauhoitukset menee pixeleiksi jatkuvasti.

Pyydettiin ammattimies mittaamaan signaalivahvuudet ja todettiin että kaikki niput tulee noin 80db vahvuudella boksille ja boksin looppien jälkeen ulospäinkin telkkarille, jossa ei ole mitään ongelmia signaalin kanssa missään nipussa.

Nyt on päivitetty OpenViX Apollo 90 koneeseen xtrendin 20141029 ajureiden kera. Nyt signaalitasot ei pompi, mutta ovat boksin mielestä alhaiset edelleen. Kun rupesi katsomaan tarkemmin virittyneitä taajuuksia, niin boksi ilmoittaa ne -1 MHz pieleen konffatuista arvoista, esim. 730MHz onkin 729MHz. 4 DVB-T kanavanipun voimakkuuksiksi boksi ilmoittaa: ch32=~25%, ch44=~85%, ch46=~25% ja ch53=~0-20%.

Kokeilin "pätchätä" (+1 MHz) arvoja terrestrial.xml filekseen kuntoon, mutta silloin kanavanhaku ei löydä mitään kanavia. Kokeiltiin myös vaihtaa virittimiä eri paikkoihin, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta (ja kuten jo sanottua läpivietynä signaali toimii erinomaisesti.

Ei nyt oikein keksi mitä enää yrittäisi, lähinnä kysymys olisikin löytyisikö tätä kautta joku kontakti xtrendin suuntaan, että saisi tuota hommaa tutkittua lisää (vai onko noi virittimet vaan rikki). Privaviestillä voisi sähköpostiosoitetta laittaa mulle jos jollakulla löytyisi... Kyselin jo OpenViXin palstalla, mutta sieltä ei löytynyt apuja.

huve

Huoltovalikon jäsen
Jos tuo sinkun voimakkuus on 80 dBuV niin se on joiden suositusten ylärajoilla tai jopa yli, googlaamalla löytyi tuo jossa maksimi on 74 Measurements and amplification of DTT (DVB-T) signals ja toisessa A terrestrial digital TV receiver will function with an input level of between 45 and 70 dBμV Suggested Reception Values . Voisi koitaa laittaa lisää vaimennusta, viritin saattaa yliohjautua. Vaimennusta esim. ketjuttamalla kaikki kolme viritintä, kaksi ekaa tallentamaan eri nipuista ja sitten katsoa toimiiko ketjun viimeinen viritin paremmin heikkomalla sinkulla. Tai sitten vaikka käyttämällä säädettävää vaimenninta, ne on yleensä F-liittimillä, joten tarvitaan sovittimet.

Toisaalta SNR on matala ainakin boksin virittimien mielestä. Prosentit on pehvasta, uudemmissa Sonyn telkkareissa ainakin SNR desibeleinä, saattaa olla AGC myös järkevissä yksiköissä. Minä viritän Enigma vehkeissä (ja tietsikka tikuissa) kanavat network scan päällä eli katson telkkarista (niissä kanavien haku toimii mielestäni paremmin) kaapelin tai antenniverkon ylen nipun oikean taajuuden, modulaation ja symbol raten. Silloin hakee vain ne niput, jotka verkossa on eikä yritä etsiä mitään ylimääräisiä väärillä parametreillä.

Kiitokset: BoxFreak

BoxFreak

Huoltovalikon jäsen
Joo kaikki kolme viritintä on jo ketjussa, ja vahvuudet on samaa luokkaa viimeiselläkin virittimellä kun kaikki kolme nauhoittaa eri nippuja. Ymmärtäisin vaimennuksen tarpeen, jos noi prossat olis kovemmat paremmin (ei noi prossat tietty niinkun sanoit mitään kerro...). Voisihan tuota vaimentamista kokeilla, oliskos tämä hyvä siihen, kun ei tiedä paljonko loppupelissä sitä pitää vaimentaa satelliitti-ja-antennisignaalin-vaimennin-0-1-2400mhz. Kaverin Samsung töllökään kun ei näyttänyt (tai ei ainakaan löydetty) signaalista mitään vertailukelpoista tietoa.

tappari

Tuki-jäsen
Tuki-jäsen
Vantaa
Laitteisto
Duo2, Solo SE V2, Ultimo 4K
Jos tuo sinkun voimakkuus on 80 dBuV niin se on joiden suositusten ylärajoilla tai jopa yli, googlaamalla löytyi tuo jossa maksimi on 74 Measurements and amplification of DTT (DVB-T) signals ja toisessa A terrestrial digital TV receiver will function with an input level of between 45 and 70 dBμV Suggested Reception Values . Voisi koitaa laittaa lisää vaimennusta, viritin saattaa yliohjautua. Vaimennusta esim. ketjuttamalla kaikki kolme viritintä, kaksi ekaa tallentamaan eri nipuista ja sitten katsoa toimiiko ketjun viimeinen viritin paremmin heikkomalla sinkulla. Tai sitten vaikka käyttämällä säädettävää vaimenninta, ne on yleensä F-liittimillä, joten tarvitaan sovittimet.

Toisaalta SNR on matala ainakin boksin virittimien mielestä. Prosentit on pehvasta, uudemmissa Sonyn telkkareissa ainakin SNR desibeleinä, saattaa olla AGC myös järkevissä yksiköissä. Minä viritän Enigma vehkeissä (ja tietsikka tikuissa) kanavat network scan päällä eli katson telkkarista (niissä kanavien haku toimii mielestäni paremmin) kaapelin tai antenniverkon ylen nipun oikean taajuuden, modulaation ja symbol raten. Silloin hakee vain ne niput, jotka verkossa on eikä yritä etsiä mitään ylimääräisiä väärillä parametreillä.
Vanhana tv-monttöörinä olen kyllä samaa mieltä tuosta 80 dBuV arvosta. Saattaa pistää tukkoon virittimen. Minulla on Ultimon ja Duo2:n edessä jakovahvistimet vahvistuksenäädöllä. Yleensä minulla on ensimmäisen tietopalkin näyttöaika laitettu arvoon 3 sekuntia. Näytä toinen tietopalkki= ei aikaa. Silloin on helppoa toisella tieteopalkilla katsella skinin ilmoittamia arvoja kun säätelet vahvistusta.

Kiitokset: BoxFreak

huve

Huoltovalikon jäsen
Yksi vaihtoehto on myös kokeilla sisäantennia esim. itse tehtyä.
Taitaa ne dB:t olla vain Sonyn uudemmissa telkuissa, minulla on vanhempi Sony ja siinä ei ole dB.

BoxFreak

Huoltovalikon jäsen
Nonniin. Nyt on testissä 10dBuV vaimennin ennen virittimiä. Boksin prosentit näyttää samaa kun ennenkin, kuulostellaan onko tuolla nauhoitusten onnistumieen vaikutusta. Mittailin itse GM Multiboksilla nippuja ennen virittimiä ja vaimentimella ovat 60-73dBuV kaikki, signaalivirheitä ei tule.
Oli muuten toi ch44=~5-25% boksin mukaan jo aiemminkin, joten kaikki UHF niput on ongelmallisia. VHF T2 niput pelaa paremmin (ja näyttäävätkin nyt vaimentimen kanssa boksissa ~85% lukemia. Sellaisen huomasin, että kun en ollut vielä tuota antennikaapelia boksiin kiinni laittanut boksin kotelosta tuntui pieni (staattinen)sähkäri ja rupesin miettimään olisko jonkinlainen maaongelma joka nyt noita virittimiä sittenkin sekoittaa?

EDIT: Pixeleiksi menee ihan samalla lailla nauhoitukset. Nyt alkaa ideat loppua...

Viimeksi muokattu:

BoxFreak

Huoltovalikon jäsen
Päivitystä tähän. Joulukuun alussa otin yhteyttä Xtrendin tukeen ja siellä myönnettiin että jotakin ongelmaa on. Nyt olen puolentoista kuukauden ajan yrittänyt saada vastausta siihen koska korjaavat ajurit, vai vaihtaavatko HWn. Sieltäpäin onkin sitten täysi radiohiljaisuus, eikä ajureillekkaan ole kolmeen kuukauteen mitään tehty. Onhan ala-arvoista toimintaa valmistajalta.

tappari

Tuki-jäsen
Tuki-jäsen
Vantaa
Laitteisto
s
Päivitystä tähän. Joulukuun alussa otin yhteyttä Xtrendin tukeen ja siellä myönnettiin että jotakin ongelmaa on. Nyt olen puolentoista kuukauden ajan yrittänyt saada vastausta siihen koska korjaavat ajurit, vai vaihtaavatko HWn. Sieltäpäin onkin sitten täysi radiohiljaisuus, eikä ajureillekkaan ole kolmeen kuukauteen mitään tehty. Onhan ala-arvoista toimintaa valmistajalta.
Sinällään rupeaa jo pelottamaan. Minulla on jo ET10000 nykyisellään vielä kahdella Sundtekin virittimellä. Mutta kuukauden kuluttua pitäisi olla 4 x C/T2.
@PNP tuossa rinnakkaisessa ET10000 ketjussa kertoo, että nuo tulevat virittimet tulevat olemaan samalla Samsungin viritinmoduulilla vaustettuja kuin VU+:n ssh108 virittimet. Niistä viidestä kappaleesta joita minulla on 2 kpl Duo2:ssa ja 3 kpl Ultimossa ei ole kuin hyvää sanottavaa. Aina näyttö OpenViXillä 99% molemmissa.
PNP kertoo XTrendin näyttävän vain puolet tuosta.
Noiden Sundtekien näyttö ET10000/OpenVix huitelee tuossa n. 50% sekä SNR että AGC. Katselussa ja tallentamisessa ei ongelmia.
Ajuriongelmista taitaa olla kysymys.

PNP

Valvoja
Ylläpitäjä
Turku
Laitteisto
VU+ Ultimo 4K, Uno 4K, Solo 4K, Wetek Core
Niin, tässä on kyse ihan eri boksista kuin Et10000, ei siinä minulla ainakaan ole mitään ongelmaa ajurit on korjattu jo kuukausia sitten näille uusille virittimille.

BoxFreak

Huoltovalikon jäsen
Niin, tässä on kyse ihan eri boksista kuin Et10000, ei siinä minulla ainakaan ole mitään ongelmaa ajurit on korjattu jo kuukausia sitten näille uusille virittimille.
Eli tarkoitat Si virittimiä? Jos jostakin tuollaisen Si virittimen saisi kokeiltavaksi, niin näkisi toimiiko se tossa ET8000:kin, ei kellään joutilaana olisi testiin (Espoon nurkilla)?

PNP

Valvoja
Ylläpitäjä
Turku
Laitteisto
VU+ Ultimo 4K, Uno 4K, Solo 4K, Wetek Core
Enpäs enää muista kummat oli uudet ja kummat vanhat, mutta molemmat toimii et10000:ssa mainiosti, ajuri korjaus tuli jo muutama kuukausi sitten, ihmeellistä ettei tuohon ole vielä tullut.

BoxFreak

Huoltovalikon jäsen
Enpäs enää muista kummat oli uudet ja kummat vanhat, mutta molemmat toimii et10000:ssa mainiosti, ajuri korjaus tuli jo muutama kuukausi sitten, ihmeellistä ettei tuohon ole vielä tullut.
Sepä tässä hiukan hirvittääkin. Tuo muutaman kuukauden vanha korjaus ei ET8000 (TDA virittimien) ongelmia korjannut...

hhelminen

Huoltovalikon jäsen
Mänttä
Laitteisto
Miraclebox 9 HD C/T2 TWIN, Octagon SF1028P, VANTAGE VT-1S.
Sony FW-49X8370C, Sony FW-43X8370C, STR-DH550.
Joo, joulukuussa testattu on ja raportoitu xtrendille että ei pelaa... eikä sen jälkeen ole firmispäivityksiä boksiin tullut...
Et siis ole huomannut mutta joulukuun jälkeen on tullut kyllä uusia firmiksiä, kaksi viimeisintä tammikuun lopulta löytyy tuolta edellisen viestini linkistä?
EDIT Niitähän lykkäs vuodenvaihteen jälkeen putkenaan....

BoxFreak

Huoltovalikon jäsen
Et siis ole huomannut mutta joulukuun jälkeen on tullut kyllä uusia firmiksiä, kaksi viimeisintä tammikuun lopulta löytyy tuolta edellisen viestini linkistä?
EDIT Niitähän lykkäs vuodenvaihteen jälkeen putkenaan....
Sää puhut nyt factory imageista, se on eri asia. Viimeisin firmispäivitys (driverit) ET8000 rautaan on tullut 3.11.2014. Linkkisi takaa GitHubistahan ne löytyy...

hhelminen

Huoltovalikon jäsen
Mänttä
Laitteisto
Miraclebox 9 HD C/T2 TWIN, Octagon SF1028P, VANTAGE VT-1S.
Sony FW-49X8370C, Sony FW-43X8370C, STR-DH550.
Sää puhut nyt factory imageista, se on eri asia. Viimeisin firmispäivitys (driverit) ET8000 rautaan on tullut 3.11.2014. Linkkisi takaa GitHubistahan ne löytyy...
Jaa, olin luullut että myös E2 boxeissa imagen mukana tulee niin uusi kernel (tarvittaessa) kuin ajuritkin.
Oli tosiaan minullekin uutta että ne tarvitsee päivittää erikeen, olen josku 90 luvulla kääntänyt viimeksi linuxin kerneliä. ;)

BoxFreak

Huoltovalikon jäsen
Jaa, olin luullut että myös E2 boxeissa imagen mukana tulee niin uusi kernel (tarvittaessa) kuin ajuritkin.
Oli tosiaan minullekin uutta että ne tarvitsee päivittää erikeen, olen josku 90 luvulla kääntänyt viimeksi linuxin kerneliä. ;)
Kyllä tuleekin, ei erikseen tarvitse. Imageen ajurit on kyseistä kerneli versiota vasten valmiiksi käännettynä. Ajureita ei vaan päivitetä joka imageen... eikä kerneliäkään senpuoleen ;-) Ajurit on siis viimeksi marraskuun alussa boksille päivitetty, niitä samoja ajureita käyttäen on vaan tehty uusia imageja.

tappari

Tuki-jäsen
Tuki-jäsen
Vantaa
Laitteisto
Jep. Tämä oli munkin päätelmä, mutta nyt vaan onkin ongelmana Xtrendin vakuuttaminen :-D tai uusien toimivien löytäminen jostakin...
Nuo uudet C/T2 virittimet ovat Xtrendillä kuulemma juuri valmistumaisillaan. Siksi minä joudun toistaiseksi käyttämään ET10000:ssa Sundtekin virittimiä.
Open ATV:n tämänpäiväisessä 4.2 imagessa on uusi kernel 3.17.3 ja uudet ajurit 2015-03-12.