Kysymys- ratkaistu Verkkolevyn lisäys + Vu+ Uno 4K SE

Sivustoa
		sponsoroi SatShop.fi

Lumikki

Huoltovalikon jäsen
Länsi Kanta-Häme
Laitteisto
5W,0.8W,9E,13E 100cm
19E,26E,28E 121cm
Vu+ Solo2 (2xS2) OpenATV 5.3
Vu+ Solo SEV2 (2xT2) OpenATV 5.1
Nuc Kodi Libre. 7.0.3
Ok, eli fyysisesti tallenteet menee NAS levylle kun tuo linkki /media/hdd/movie -> NAS levy on olemassa.
Kyllä.
Äsken onnistuin tekemään boksin valikoissa /media/hdd/movie uuden alikansion ja tuollahan se uusi kansio näkyy NAS levylläkin
kun Synologyn Assistantilla sitä katsoo. Ehkä tämä logiikka tästä pikku hiljaa selviää.
Kyllä, koska sen liitoksen jälkeiset asiat ovat NASissa.

PS: Käytän sanaa "liitos" tässä yhteydessä koska on olemassa myös sana "linkki" ja se on hieman eri asia.

Ole kuitenkin varovainen, koska en osaa sanoa mihin ajansiirrot menee oletuksena eli ne voi mennä /media/hdd ja sen taakse. Ajansiirto voi viedä paljon levytilaa myös.

timo64

Huoltovalikon jäsen
Ok, eli fyysisesti tallenteet menee NAS levylle kun tuo linkki /media/hdd/movie -> NAS levy on olemassa.
Äsken onnistuin tekemään boksin valikoissa /media/hdd/movie uuden alikansion ja tuollahan se uusi kansio näkyy NAS levylläkin
kun Synologyn Assistantilla sitä katsoo. Ehkä tämä logiikka tästä pikku hiljaa selviää.
Täytyy vielä kokeilla tuota tapparin klo 18:30 laittaman viestin kakkoskuvan tapaa. Jos tuota oikein ymmärrän niin noissa kansioissa joissa on /net
-sana tallenteet ohjataan suoraan ilman liitosta, verkkolevylle.

tappari

Tuki-jäsen
Tuki-jäsen
Vantaa
Laitteisto
Duo2, Solo SE V2, Ultimo 4K
Täytyy vielä kokeilla tuota tapparin klo 18:30 laittaman viestin kakkoskuvan tapaa. Jos tuota oikein ymmärrän niin noissa kansioissa joissa on /net
-sana tallenteet ohjataan suoraan ilman liitosta, verkkolevylle.
Kyllä ne laitteet on siellä Verkkoympäristössä on liitetty. Tuossa boksissa on sisäinen 2TB kiintolevy johon ajastetut tallenteet tehdään /media/hdd/movie kansioon
Diskstation on osoitteessa /media/net/DISKSTATION.
Siinä on sitten kansioina nuo Sarjat, Dokumentit ja Leffat joihin siirtelen tallenteita painamalla vihreää nappia ja valitsemalla halutun kansion.
Siihen on liitetty myös kaksi muuta NAS asemaa (DLINK) ja kaksi muuta VU+ boksia.
Sinun tapauksessa kun tallenteet ovat jo samalla fyysisellä levyllä, niin tuo siirto kestää silmänräpäyksen koska siinähän tehdään ainoastaan muutos levyn kirjanpitoon.
Nuo värinapit olen määritellyt siten, että kun ollaan tuossa tallennelistassa painetaan menu ja valitaan Asetukset.

tappari

Tuki-jäsen
Tuki-jäsen
Vantaa
Laitteisto
Noissa kansioissa joihin kirjanmerkit viittaavat on sitten vielä tolkuton määrä alikansioita. Esimerkkinä /media/net/DISKSTATION/Leffat:

Liitetiedostot

timo64

Huoltovalikon jäsen
Androidissa lataa DS file.
Menee aiheen ulkopuolelle mutta onko kännystä yhdellä komennolla mahdollista Siirtää kuvia DS fileen siten että siirron jälkeen kuvat poistuu kännystä? Kuva-albumista kun valkkaa kuvia ja valitsee JAA ja valitsee DS file niin kuvat kyllä siirtyy mutta jäävät edelleen kännyyn. Kännynä androidin Sony Xperia.

Raitsa

Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Kirjala
Laitteisto
Sony VPL-HW55ES + Stewart Firehawk 182cm, LibreElec + Intel NUC, 2 * nVidia Shield, LG 55B6V, Vu+ Uno4k & T90+8lnb, 28Tb Thecus N7510 NAS, Denon AVR-X1100W, AMX+ 3*Ipad, 3*KefQ1, 4*KefQ2DS, Elac S12EQ
Uusille aiheille uusi ketju, kiitos.

timo64

Huoltovalikon jäsen
Kyllä ne laitteet on siellä Verkkoympäristössä on liitetty. Tuossa boksissa on sisäinen 2TB kiintolevy johon ajastetut tallenteet tehdään /media/hdd/movie kansioon
Diskstation on osoitteessa /media/net/DISKSTATION.
Siinä on sitten kansioina nuo Sarjat, Dokumentit ja Leffat joihin siirtelen tallenteita painamalla vihreää nappia ja valitsemalla halutun kansion.
Siihen on liitetty myös kaksi muuta NAS asemaa (DLINK) ja kaksi muuta VU+ boksia.
Sinun tapauksessa kun tallenteet ovat jo samalla fyysisellä levyllä, niin tuo siirto kestää silmänräpäyksen koska siinähän tehdään ainoastaan muutos levyn kirjanpitoon.
Nuo värinapit olen määritellyt siten, että kun ollaan tuossa tallennelistassa painetaan menu ja valitaan Asetukset.
Laittaisitko vielä kuvakopion Liitosten muokkaus -näkymästä, vaikka tuosta /media/net/DISKSTATION.
Paikallisen jaon nimi ja Palvelinjako -kohdat erityisesti kiinnostaa.

Lumikki

Huoltovalikon jäsen
Länsi Kanta-Häme
Laitteisto
5W,0.8W,9E,13E 100cm
19E,26E,28E 121cm
Nuc Kodi Libre. 7.0.3
Laittaisitko vielä kuvakopion Liitosten muokkaus -näkymästä, vaikka tuosta /media/net/DISKSTATION.
Paikallisen jaon nimi ja Palvelinjako -kohdat erityisesti kiinnostaa.
Tuo /media/net on vain hakemisto jonka automaattiliitokset ovat luoneet. Tällöin se levytila ei ole suoraan liitetty siihen oikeaan tallennuspaikkaan.

Tämä toimii siten että se /media/hdd/movie ei ole hakemisto vaan se onkin linkki, joka viittaa tuohon toiseen /media/net/DISKSTATION hakemistoon, jossa se levyliitos on. Tämä on siis käytännössä yksi tapa tehdä tuo asia.

Liitoksessa levytila liitetään hakemistoon.
Linkillä tehdään viittaus johonkin toiseen paikkaan/asiaan.

Huomaa siis että /media/net ja /media/hdd ovat ihan samanlaisia hakemistoja, ne on vain eri nimisiä. Siellä voi olla muitakin hakemistoja esim /media/usb jne..

Viimeksi muokattu:

timo64

Huoltovalikon jäsen
Tuo /media/net on vain hakemisto jonka automaattiliitokset ovat luoneet. Tällöin se levytila ei ole suoraan liitetty siihen oikeaan tallennuspaikkaan.

Tämä toimii siten että se /media/hdd/movie ei ole hakemisto vaan se onkin linkki, joka viittaa tuohon toiseen /media/net/DISKSTATION hakemistoon, jossa se levyliitos on. Tämä on siis käytännössä yksi tapa tehdä tuo asia.

Liitoksessa levytila liitetään hakemistoon.
Linkillä tehdään viittaus johonkin toiseen paikkaan/asiaan.

Huomaa siis että /media/net ja /media/hdd ovat ihan samanlaisia hakemistoja, ne on vain eri nimisiä. Siellä voi olla muitakin hakemistoja esim /media/usb jne..
Tämä ehkä aukeaisi minullekin sitten kun tekisi yhden toimivan linkin.
Minulla on NASissa 2 päähakemistoa \TV_OHJELMAT ja \KUVAT
Tuohon \TV_OHJELMAT olen saanut liitoksen toimimaan Vu+:aan ja tv-tallenteet menee sinne ok.
Ongelmana on vielä se että NASin \KUVAT kansioon en saa liitosta toimimaan, vaikka NASin tuon kansion oikeudet on täysin samat kuin \TV_OHJELMAT -kansion. Liitos tehty samaan /media/hdd/movie paikkaan.
Tuonne \KUVAT kansioon ei siis mitään tallenneta boksin kautta.
Tuo ilmeisesti kannattaisi tehdä tuolla \net tavalla jolloin sitä voisi lukea boksista?

tappari

Tuki-jäsen
Tuki-jäsen
Vantaa
Laitteisto
Tämä ehkä aukeaisi minullekin sitten kun tekisi yhden toimivan linkin.
Minulla on NASissa 2 päähakemistoa \TV_OHJELMAT ja \KUVAT
Tuohon \TV_OHJELMAT olen saanut liitoksen toimimaan Vu+:aan ja tv-tallenteet menee sinne ok.
Ongelmana on vielä se että NASin \KUVAT kansioon en saa liitosta toimimaan, vaikka NASin tuon kansion oikeudet on täysin samat kuin \TV_OHJELMAT -kansion. Liitos tehty samaan /media/hdd/movie paikkaan.
Tuonne \KUVAT kansioon ei siis mitään tallenneta boksin kautta.
Tuo ilmeisesti kannattaisi tehdä tuolla \net tavalla jolloin sitä voisi lukea boksista?
Oletko siellä Synologyn Controlpanelissa kohdassa shared folder antanut boksin ip-osoitteelle NFS-oikeudet kansion KUVAT kohdalla?

timo64

Huoltovalikon jäsen
Oletko siellä Synologyn Controlpanelissa kohdassa shared folder antanut boksin ip-osoitteelle NFS-oikeudet kansion KUVAT kohdalla?
Liitteenä pari kuvaa Control Panelista. Itse asiassa ero TV_OHJELMAT kansioon oli tuossa General lehdellä jossa väkänen kohdassa Restrict Access to administrators only. Lieneekö se vaikuttanut?

Tuohon aikaisempaan liitoskuva kysymykseen. Tarkoitin jonkun /net liitoksen yksittäistä liitos näkymää josta näkee kaikki ominaisuudet.
Liitteenä kuvan minun tuosta NASin \KUVAT kansion liitoksesta. Lähinnä tuo epäselvä mitä laitetaan tuohon Paikallisen jaon nimi -kenttään, jotta Synologin \KUVAT kansio alkaa näkymään tallennelistassa. Verkkoympäristössähän tuo 192.168.1.33 (NAS levyn IP) on olemassa koska siinä osoitteessa on sekä \TV_OHJELMAT ja \KUVAT kansio

Liitetiedostot

tappari

Tuki-jäsen
Tuki-jäsen
Vantaa
Laitteisto
Kahden liitoksen teko samalla ip-osoitteella tuntuisi olevan vaikeaa. Minulla tuo kansio johon liitos tehdään on nimeltään volume1/syno. Sen alla on sitten noita kansioita joista on helppo tehdä kirjanmerkkejä:

Liitetiedostot

Viimeksi muokattu:

tappari

Tuki-jäsen
Tuki-jäsen
Vantaa
Laitteisto
Boksi tekee tuon liitoksen seuraavasti /etc/fstab tiedostossa:
192.168.10.8:/volume1/syno /media/net/DISKSTATION nfs _netdev,rw,nolock,tcp,nfsvers=3,rsize=32767,wsize=32768,timeo=14,soft 0 0
Tuota voi tarkastella ftp-ohjelmalla.
Vaikka minulla on tuossa DS-413j:ssä neljä levyä, näkyy se vain yhtenä koska siinä on RAID.

Liitetiedostot

tappari

Tuki-jäsen
Tuki-jäsen
Vantaa
Laitteisto
Vähän korjausta asiaan. Kyllä se onnistuu kahdellakin liitoksella yhteen ip-osoitteeseen.
Kun olet siellä Synologyssa antanut boksin ip-osoitteella NFS-oikeudet siinä KUVAT niin tee boksissa liitos näin:
Siellä verkkoliitoksissa valitset sen KUVAT etkä anna käyttäjätunnuksia ja salasanoja ja kohtaan Paikallisen jaon nimi kirjoitat KUVAT.
Tuossa minun systeemissä vastaava liitos näkyy nyt nimellä photo:

Liitetiedostot

timo64

Huoltovalikon jäsen
Vähän korjausta asiaan. Kyllä se onnistuu kahdellakin liitoksella yhteen ip-osoitteeseen.
Kun olet siellä Synologyssa antanut boksin ip-osoitteella NFS-oikeudet siinä KUVAT niin tee boksissa liitos näin:
Siellä verkkoliitoksissa valitset sen KUVAT etkä anna käyttäjätunnuksia ja salasanoja ja kohtaan Paikallisen jaon nimi kirjoitat KUVAT.
Tuossa minun systeemissä vastaava liitos näkyy nyt nimellä photo:
No katos vaan, alkoi verkkolevyn kuvat näkymään näkymään Tallennelistassa /media/net/KUVAT, kun tein liitoksen ohjeesi mukaan.

Kiitos suunnattomasti! :)

Liitetiedostot

Lumikki

Huoltovalikon jäsen
Länsi Kanta-Häme
Laitteisto
5W,0.8W,9E,13E 100cm
19E,26E,28E 121cm
Nuc Kodi Libre. 7.0.3
Hieman verkkolevyn liitoksista. Ensinnäkin ei ole mitään IP-osoite rajoituksia, kuten jo huomasitte. Yhdestä NASista voi otta vaikka 10 kpl liitoksia yhteen laitteeseen. Liitoksien tekemisessä on kuitenkin muutama sääntö.

1. Hakemisto johon liitos tehdään pitää olla olemassa.
2. Vain yksi liitos voidaan tehdä johonkin yhteen hakemistoon.

Ykkös sääntö aiheuttaa seuravaan asian. Eli jos tehdään vaikka liitos jonkun toisen liitoksen taakse niin sitä takana olevaa liitosta ei voi tehdä ellei se edellinen liitos ole jo tehty. Tämä johtuu siitä että sääntö yksi sanoo että hakemisto on oltava olemassa, eikä sitä jälkimmäistä hakemistoa ole olemassa ellei ensin liitetä sitä verkolevyä missä se hakemisto on. Siksi liitokset tehdään tietysssä järjestyksessä. Esim

Näihin hakemistoihin on esimerkin vuoksi siis kaikkiin liitetty verkkolevy. Käytän taso merkintää selkeyttämään asiaa.
/media/hdd (taso 1)
/media/hdd/movie (taso 2)
/media/hdd/movie/KUVAT (taso 3)
/media/hdd/movie/Elokuvat (taso 3)
/media/hdd/movie/Elokuvat/Uudet (taso 4)

Eli tasoa 4 ei voi liittää ennen kuin sen taso 3 liitos on tehty. Jne..
Siis verkkolevyistä taso 1 liitetään ensin, sitten taso 2 jne..

Automaatti liitokset kiertää tätä asiaa graaffisessa käyttöliittymässä toimimalla seuraavasti. Koska Graafisessa käyttöliitymässä ei ole järjestys kontrollia miten asiat liitetään.

/media/net/LiitosA
/media/net/liitosB
/media/net/liitosC

Sitten ne rakentaa linkkejä näiden näiden levyliitosten välille. Eli LiitosA:ssa on linkki LiitosB:hen ja siellä taas linkki LiitosC:hen. Edellyttäen että oli kysessä peräkkäin olevia levyliitoksia. Näin koska mikään liitos ei ole toisen takana niin ei tarvitse välittää liitosten sisäkkäisyydestä.
Se onko liitospaikka /media/net tai /media/MikkiHiiri/ sillä ei ole mitään merkitystä. Automaatti vain käyttää /media/net hakemistoa asioihin.

Viimeksi muokattu:

Micci

Huoltovalikon jäsen
Raisio
Laitteisto
T90 + UHF + VHF
Duo2 (T2+S2), Uno (T2)
Olen aina käyttänyt CIFS-jakoa, koska en ole ikinä jostain syystä saanut NFS-jakoa toimimaan. Vasta tätä threadia luettuani äkkäsin, että NAS:lle pitää kertoa mitkä IP:t ovat sallittuja. Kerroin NAS:lle E2-boksin IP:n ja nyt toimii :)
Onko tuo NFS kuinka paljon parempi kuin CIFS?
Mitä mounttaustapaa käytätte? Nyt mulla taitaa olla siellä "Mount as needed". Oisko "Mount using Enigma2" tai "Mount at boot" parempi?

tappari

Tuki-jäsen
Tuki-jäsen
Vantaa
Laitteisto
Paremmuudesta en tiedä, mutta Windowsin CIFS-jako tuntuu minusta vähän luonnottomalta kahden Linux-laitteen liitäntään.
Tuo oikeuksien antaminen NAS asemassa lienee valmistajakohtainen juttu. Ainakin "paremmat" laitteet niinkuin QNAP ja Synology sitä vaativat.
DLINKin pari nassea minulla toimivat ilmankin jos NFS-toiminne on niissä käytössä.
Tuo mounttaustapa onkin sitten kinkkisempi juttu. Minä olen päätynyt ratkaisuun jossa käytän alakerran langallisessa verkossa tuota "mount at boot" jolloin laitteet näkyvät /etc/fstab tiedostossa. Yläkerrassa on nuo Dlinkin nasset ja yksi Enigmaboksi langattomasti alakerran modeemi reitittimeen kykeytyvän Zyxel reitittimen takana ja ne olen kytkenyt tuolla "mount as needed" tavalla jolloin ne näkyvät /etc/enigma2/automount.xml tiedostossa.
Olen tuon itselleni perustellut sillä, etteivät alakerran boksit turhaan bootatessa etsiskelisi noita langattoman yhteyden varassa olevia laitteita. :p
Laitteita ftp-ohjelmalla etsiessä nuo FSTAB (liitä käynnistyksen yhteydessä) näkyvät /media/net alla ja AUTOFS (liitä tarvittaessa) /media/autofs.
Kokeilemalla tietty paras ratkaisu löytynee itsekullekin. :D

Micci

Huoltovalikon jäsen
Raisio
Laitteisto
T90 + UHF + VHF
Duo2 (T2+S2), Uno (T2)
Juu. Qnap täällä. Ja eetteripiuhalla toki kaikki kiinni. Taidan kokeilla tuota fstab-vaihtoehtoa. Se on vissiin ennenkin ollut.

Lumikki

Huoltovalikon jäsen
Länsi Kanta-Häme
Laitteisto
5W,0.8W,9E,13E 100cm
19E,26E,28E 121cm
Nuc Kodi Libre. 7.0.3
Minun mielipiteeni on että Cifs ja NFS ovat ihan yhtä hyviä. Mutta niin että Cifs solveltuu paremmin Windows koneille ja NFS Linux (unis) laitteille. Tuskin niissä kovin suurta eroa on luotettavuudessa tai tiedonsiirtonopeudessa jos vain asiat ovat muuten kunnossa.

Jos levytila on laitteelle pysyvä niin "Mount on boot" on minusta parempi eli tällöin se laittaa itsensä fstabiin. "Mount as needed" on minusta hieman epäluotettavmpi eli jossain häiriössä se voi käyttäytyä oudosti. Joskus on täällä näkynyt että nuo automount levytilat ovat hetkeksi kadonneet laitteen käynnistyksen yhteydessä koska se liitos on mennyt jotenkin pieleen tai väärään paikkaan., Usein kuitenkin uudeleen käynnistys on asian korjannut.

Joo, NASeissa joutuu "aina" määrittelee että kenellä siihen levytilaan on oikeus käyttää. Joskus se on ip-osoitteita ja joskus käyttäjätunnus/salasana juttuja. Myös hieman sitä että onko oikeus vain ylläpitäjille vai kenelle. Itse käytän usein sisäverkossa tyyliä 192.168.0.* merkintää eli kaikki laitteet omassa sisäverkossa.

Viimeksi muokattu:

Micci

Huoltovalikon jäsen
Raisio
Laitteisto
T90 + UHF + VHF
Duo2 (T2+S2), Uno (T2)
Mulla on joskus mennyt tallennus reisille jos NAS jostain syystä on käväissyt offline-tilassa (esim buutti softapäivityksen yhteydessä) ja olen unohtanut buutata boksin sen jälkeen. Silloin levy ei ole ollut mountattuna. Fstab-metodi siis tuolloin käytössä. Tuohon olisi hyvä olla joku watchdog.
EDIT: Joskus muinoin kokeilin myös tuota "Mount as needed", mutta muistaakseni se kadotti NAS:n fstabiakin useammin.
EDIT2: No mikä tuo "Mount using Enigma2" sitten on?

Lumikki

Huoltovalikon jäsen
Länsi Kanta-Häme
Laitteisto
5W,0.8W,9E,13E 100cm
19E,26E,28E 121cm
Nuc Kodi Libre. 7.0.3
EDIT2: No mikä tuo "Mount using Enigma2" sitten on?
En itse asiassa tiedä mitä sillä tarkoitetaan. Ehkä asia liittyy jotenkin enigma2:sen aktiivisena oloon.

Minusta NASin asetukista kannattaa laitaa se automaattisesti käynnytys sähkökatkon sattuessa päälle. Jotta tallennukset ei mene harakoille vain siksi että NAS päätti olla sammuksissa.