- Sijainti
- Turku
- Laitteisto
- 3 * Nvidia Shield + Synology NAS DS218+ LG 77CX6LA + Genelec + RasPi/rAudio + Adam T5V + T7V + T10S - ArcoLinux
Vuosien ajan Amerikassa on kuhistu vanhojen TV-kanavien ja kaapelitelevision vallan murtumisesta. Netflixin nopea nousu Amerikan keskiluokan vakiopalveluksi on nostanut odotuksia isosta murroksesta. Mutta niin kauan kuin isoimmat valtakanavat pysyivät kiinni vanhoissa kaavoissaan, on varsinainen vallankumous koko ajan ollut tapahtumaisillaan, muttei aivan vielä täällä.
Kaikki muuttui kuitenkin muutama päivä sitten, kun kaapelikanavien kuningas HBO viimeinkin ilmoitti, että se lanseeraa sisältöpalvelun, joka on saatavilla irrallaan kaapelilaatikon HBO:sta. Heti tämän jälkeen yksi viidestä isoimmasta ilmais-TV-kanavista, CBS, julkaisi vastaavan suunnitelman erillisestä tuotteesta, joka tarjoaa kuluttajille koko CBS:n sisältöpaletin kuukausimaksusta.
Televisio-ohjelmien katselu on viimeinkin irtaantumassa televisiosta ja kaapelipalvelusta. Tämä on hetki, jota TV-teollisuus on pitkään pelännyt, mutta nyt kun pato on murtunut, on vain ajan kysymys, koska kaikki johtavat kanavat alkavat tarjota ohjelmiaan ladattaviksi suoraan tabletteihin, tietokoneisiin ja televisioihin – ilman, että kuluttajia pakotetaan istumaan telkkarin ääressä sovittuun ajankohtaan tai maksamaan yli 100 dollarin kuukausimaksua kaapelipalvelusta. Netflixin huima menestys on viimeinkin pakottamassa traditionaalisen televisioteollisuuden murtamaan vanhat ansaintamallinsa.
Tämä on erittäin pelottava hetki sekä kaapelipuolen preemiokanaville että ilmaisille TV-jättiläisille kuten CBS. CBS:n kaltaisia jättejä on aina ahdistanut ajatus siitä, että ohjelmia katsellaan sovitun tunnin ulkopuolella. Mainostajat maksavat esimerkiksi torstain klo 20.20 lähetettävistä mainoksista huimia hintoja, koska jenkit tekevät torstai-iltana päätöksiä siitä, mitä elokuvaa mennään katsomaan perjantai-iltana ja missä autokaupassa pistäydytään lauantaina noutamassa mallivuoden 2015 Ford Explorer.
Mitäs sitten jos kuluttajat alkavat katsella CBS:n rikossarjoja silloin kun huvittaa? Miten mainosten hinnat määrätään? Ja miten taataan, että katsojat todella katsovat mainoksia? Onko kukaan alle 50-vuotias oikeasti innostunut maksamaan CBS:n ohjelmista edes viittä taalaa kuukaudessa, kun niiden profiili on niin vanhanaikainen ja ne on aina koettu ilmaistavaraksi?
Nämä ovat kipeitä kysymyksiä – ja CBS:n kaltaiset kanavat ovat yrittäneet hidastaa katselemisen vapautumista rajoittamalla ohjelmiensa saatavuutta niin sanotuissa "Video on Demand" -palveluissa monella tavalla. Tällä hetkellä CBS:n ohjelmat tulevat VOD-palveluihin vasta 24 tuntia niiden esittämisestä TV:ssä; niitä ei voi kelata eteenpäin; suosittujen sarjojen vanhempia jaksoja ei ole saatavilla, jne. Mutta nyt on selvää, että rajoitukset tulevat poistumaan – Netflix on tehnyt idean kokonaisten, jopa kuuden vuoden pituisten TV-sarjakaarien täysin vapaasta katselusta vastustamattoman.
HBO on tavallaan paremmassa asemassa kuin CBS – kuluttajat tietävät, että HBO on maksullinen ja että moni sen sarjoista on laadultaan huippuluokkaa. Tulee varmaan olemaan helpompaa saada kuluttajat maksamaan vaikka kahdeksan taalaa kuukaudessa etuoikeudesta päästä käsiksi HBO:n sisältöön. Mutta HBO:n odotetaan nyt hinnoittelevan palvelunsa vähintään 12 dollariin johtuen sen kovista kaapelitelevisiomaksuista. Ja tämä summa voi olla erittäin kova pala jenkeille, joille Netflixin yhdeksän taalan kuukausihinta on nyt suunnannäyttäjä.
Moni amerikkalainen on uneksinut pitkään kaapeli-TV-maksusta irti pääsemisestä – se kun usein nousee yli 130 dollarin, jos siihen sisällyttää HBO:n, pari urheilukanavaa ja muutaman ison elokuvapalvelun. Mutta mitä jos 130 dollarin kaapelipaketin korvaa nippu itse valikoituja, vapaita korkean tason sisältöpaketteja? Vapauden tunne alkuun on varmaan huimaa - kaikki nämä TV-sarjat ja elokuvat milloin ja missä haluaa.
Mutta jos jokainen kanava tulee maksamaan 5–12 dollaria, tulee sadan taalan raja hyvin nopeasti vastaan. Netflix, HBO, AMC, ESPN, MAX, TNT, Showtime, TMC – puoli tusinaa "pakollista" kanavaa, joita tulee katsottua joka viikko nostavat nopeasti kuukausikulun yli puoleen nykyisestä kaapelipaketista, joka sisältää noin 200 kanavaa. Tietenkin kanavista saisi paljon enemmän irti jos niiden koko kirjastoon pääsisi käsiksi mistä tahansa laitteesta milloin vain.
Mutta mitä tapahtuu silloin peruskanaville kuten ABC, NBC ja CBS? Voivatko ne kilpailla tarjoamalla paketteja muutaman taalan hintaan? Mitä tapahtuu mainosmarkkinoille, kun mainosvapauteen perustuvat Netlfix-tyyppiset palvelut yleistyvät? Tunkevatko muropaketit ja limupullot yhä vahvemmin esiin ohjelmien sisällä, jos ne katoavat 30 sekunnin mainospätkistä?
Sekä televisio- että mainosmarkkinat ovat nyt mullistumassa yhtä aikaa. Voi vain toivoa, että Eurooppa jotenkin osallistuisi tähän vallankumoukseen muutenkin kuin sivustakatsojana ja peesaajana.
http://www.arvopaperi.fi/uutisarkis...iomarkkinat+mullistuksen+kynnyksella/a1021005
Kaikki muuttui kuitenkin muutama päivä sitten, kun kaapelikanavien kuningas HBO viimeinkin ilmoitti, että se lanseeraa sisältöpalvelun, joka on saatavilla irrallaan kaapelilaatikon HBO:sta. Heti tämän jälkeen yksi viidestä isoimmasta ilmais-TV-kanavista, CBS, julkaisi vastaavan suunnitelman erillisestä tuotteesta, joka tarjoaa kuluttajille koko CBS:n sisältöpaletin kuukausimaksusta.
Televisio-ohjelmien katselu on viimeinkin irtaantumassa televisiosta ja kaapelipalvelusta. Tämä on hetki, jota TV-teollisuus on pitkään pelännyt, mutta nyt kun pato on murtunut, on vain ajan kysymys, koska kaikki johtavat kanavat alkavat tarjota ohjelmiaan ladattaviksi suoraan tabletteihin, tietokoneisiin ja televisioihin – ilman, että kuluttajia pakotetaan istumaan telkkarin ääressä sovittuun ajankohtaan tai maksamaan yli 100 dollarin kuukausimaksua kaapelipalvelusta. Netflixin huima menestys on viimeinkin pakottamassa traditionaalisen televisioteollisuuden murtamaan vanhat ansaintamallinsa.
Tämä on erittäin pelottava hetki sekä kaapelipuolen preemiokanaville että ilmaisille TV-jättiläisille kuten CBS. CBS:n kaltaisia jättejä on aina ahdistanut ajatus siitä, että ohjelmia katsellaan sovitun tunnin ulkopuolella. Mainostajat maksavat esimerkiksi torstain klo 20.20 lähetettävistä mainoksista huimia hintoja, koska jenkit tekevät torstai-iltana päätöksiä siitä, mitä elokuvaa mennään katsomaan perjantai-iltana ja missä autokaupassa pistäydytään lauantaina noutamassa mallivuoden 2015 Ford Explorer.
Mitäs sitten jos kuluttajat alkavat katsella CBS:n rikossarjoja silloin kun huvittaa? Miten mainosten hinnat määrätään? Ja miten taataan, että katsojat todella katsovat mainoksia? Onko kukaan alle 50-vuotias oikeasti innostunut maksamaan CBS:n ohjelmista edes viittä taalaa kuukaudessa, kun niiden profiili on niin vanhanaikainen ja ne on aina koettu ilmaistavaraksi?
Nämä ovat kipeitä kysymyksiä – ja CBS:n kaltaiset kanavat ovat yrittäneet hidastaa katselemisen vapautumista rajoittamalla ohjelmiensa saatavuutta niin sanotuissa "Video on Demand" -palveluissa monella tavalla. Tällä hetkellä CBS:n ohjelmat tulevat VOD-palveluihin vasta 24 tuntia niiden esittämisestä TV:ssä; niitä ei voi kelata eteenpäin; suosittujen sarjojen vanhempia jaksoja ei ole saatavilla, jne. Mutta nyt on selvää, että rajoitukset tulevat poistumaan – Netflix on tehnyt idean kokonaisten, jopa kuuden vuoden pituisten TV-sarjakaarien täysin vapaasta katselusta vastustamattoman.
HBO on tavallaan paremmassa asemassa kuin CBS – kuluttajat tietävät, että HBO on maksullinen ja että moni sen sarjoista on laadultaan huippuluokkaa. Tulee varmaan olemaan helpompaa saada kuluttajat maksamaan vaikka kahdeksan taalaa kuukaudessa etuoikeudesta päästä käsiksi HBO:n sisältöön. Mutta HBO:n odotetaan nyt hinnoittelevan palvelunsa vähintään 12 dollariin johtuen sen kovista kaapelitelevisiomaksuista. Ja tämä summa voi olla erittäin kova pala jenkeille, joille Netflixin yhdeksän taalan kuukausihinta on nyt suunnannäyttäjä.
Moni amerikkalainen on uneksinut pitkään kaapeli-TV-maksusta irti pääsemisestä – se kun usein nousee yli 130 dollarin, jos siihen sisällyttää HBO:n, pari urheilukanavaa ja muutaman ison elokuvapalvelun. Mutta mitä jos 130 dollarin kaapelipaketin korvaa nippu itse valikoituja, vapaita korkean tason sisältöpaketteja? Vapauden tunne alkuun on varmaan huimaa - kaikki nämä TV-sarjat ja elokuvat milloin ja missä haluaa.
Mutta jos jokainen kanava tulee maksamaan 5–12 dollaria, tulee sadan taalan raja hyvin nopeasti vastaan. Netflix, HBO, AMC, ESPN, MAX, TNT, Showtime, TMC – puoli tusinaa "pakollista" kanavaa, joita tulee katsottua joka viikko nostavat nopeasti kuukausikulun yli puoleen nykyisestä kaapelipaketista, joka sisältää noin 200 kanavaa. Tietenkin kanavista saisi paljon enemmän irti jos niiden koko kirjastoon pääsisi käsiksi mistä tahansa laitteesta milloin vain.
Mutta mitä tapahtuu silloin peruskanaville kuten ABC, NBC ja CBS? Voivatko ne kilpailla tarjoamalla paketteja muutaman taalan hintaan? Mitä tapahtuu mainosmarkkinoille, kun mainosvapauteen perustuvat Netlfix-tyyppiset palvelut yleistyvät? Tunkevatko muropaketit ja limupullot yhä vahvemmin esiin ohjelmien sisällä, jos ne katoavat 30 sekunnin mainospätkistä?
Sekä televisio- että mainosmarkkinat ovat nyt mullistumassa yhtä aikaa. Voi vain toivoa, että Eurooppa jotenkin osallistuisi tähän vallankumoukseen muutenkin kuin sivustakatsojana ja peesaajana.
http://www.arvopaperi.fi/uutisarkis...iomarkkinat+mullistuksen+kynnyksella/a1021005