Suomessa näkyvät sat-kanavat?

• Viestiketjun aloittaja G-man
  • Aloituspäivämäärä
Sivustoa
		sponsoroi SatShop.fi
G

G-man

Rekisteröimätön kävijä
Onko kukaan muu katsellut taivaalle miettien, että mitä kanavia itse asiassa Suomessa on mahdollista katsella eri kokoisilla lautasilla?

Itse katselen keskellä Suomea itärajan lähellä 2.4m pannulla ihan ok esim. 21w, mutta vaikkapa Nilesat ei näy lainkaan. Ja lännessä ei lautasen gaini riitä 30w Hispasatille ym ym. LNB on Nokian S/N 0.6 dB ja pannun koko luulisi riittävän ihan mainiosti. Mystique.

Mitä esim. lounais-Suomessa näkyy erikokoisilla lautasilla? Oletteko vertailleet eri LNB:den ominaisuuksia ja herkkyyksiä?

Kommentoikaahan kun muita kiireitä ei ole... :shock:

ilmari

Rekisteröimätön kävijä
G-man sanoi:
Itse katselen keskellä Suomea itärajan lähellä 2.4m pannulla ihan ok esim. 21w, mutta vaikkapa Nilesat ei näy lainkaan. Ja lännessä ei lautasen gaini riitä 30w Hispasatille ym ym. LNB on Nokian S/N 0.6 dB ja pannun koko luulisi riittävän ihan mainiosti. Mystique.
Aika mystillistä ettet saa edes Nilesattia näkymään. Mulla on 1.8m kuuppa viritettynä välille 42.0E-37.5W ja kääntäjänä Echon AD 3000 IPVIA, sekä paikkakuntana Lahti.
Nilesatin molemmista satelliitista näkyvät V-puolen kanavat puhtaasti, mutta H-puolelta ei saa signaalia. Samoin Hispasat 1C näkyy Lahdessa ok.

Tuo sun Nokian C-120 LNB saattaa olla suurin syy siihen Nilesatin näkymättömyyteen. Mun Echostarin virittimessä se ei kuitenkaan toiminut kunnolla ja jouduin vaihtamaan sen Finnsatin toimittamaan malliin.

Kun et G-man kertonut tarkkaa paikkakuntaa missä asustelet, niin en voi tietää mikä sun kuuppasi korotuskulma pitäisi olla kyseisillä satelliiteilla, mutta kokeile nyt ensin jotain muuta LNB:tä tuon Nokian tilalle.

T. ilmari

popi

Huoltovalikon jäsen
Terve

Tilaamalla alla olevalta sivulta Satellite International lehden 6€, saa lehden mukana ohjelmiston jolla on helppo tarkastella näkyvät satelliitit/kanavat, ohjelma toimii n. 2kk seuraavaan lehteen. Kanavat voi päivittää netin kautta.
Lehteä saa Suomesta suurimmista R-kioskeista, en kylläkään ole nähnyt.
Tilaamalla tulee kolmessa päivässä.

Tuloksiin kannattaa kuitenkin suhtautua pienellä varauksella.
Muuttuvana parametreina ovat peilin halkaija sekä sijainti.
Eli lähtökohtana on , että mikroaaltopää että viritin ovat tätä päivää.

www.satcodx.com

terv. Pertti

pipox

Rekisteröimätön kävijä
Jaa-a. Sama paikkakunta kuin G-man:illa. Itellä oli ennen 110cm moottoripeili ja rajoitettu näkyvyys 5W - 28 E. Naapurin koivu tuli eteen tonne yli 28E... Ei kehdannut kaataa sitä naapurisovun nimissä. Mikropäitä olen testannut kymmeniä tossa pannussa ja aika paljon eroja niissä on. Jos joku valmistaja sanoo että S/N on 0.6dB niin saattaa olla 3-6 dB huonompi kuin jonkun toisen 0.7dB pää. Nyt on olosuhteiden pakosta kiinteä puolitoistametrinen peili yhdellä sivusyötöllä. Vaan mieli halajaa pari mikropäätä lisää tohon...

pipox

Rekisteröimätön kävijä
Ai nii tuli tuossa tänään testattua semmonenkin digitaaliajan ihme että laitettiin kaverille nokian 88cm peiliin 8 asteen sivusyöttö ja hyvin pelaa. Eli 5E ja 13E näkyy täällä lapissa noinkin pienellä pannulla, ihme kyllä. Itellä oli joskus 110 peilissä samallainen ja epäilytti riittääkö 88 kuupassa potku. Polttopisteessä nokian 0.7dB kohinageneraattori ja sivusyötössä mwi golden 0.6dB motukka. Ei ois analogi aikaan / silloisilla mikropäillä toiminu...BTW nokian mikropäät sucks. (sorry g-man). Ne on hyviä kohinageneraattoreita esim kaiutin testiin :)

G

G-man

Rekisteröimätön kävijä
ilmari sanoi:
[quote:1dcb1e27a3="G-man"]
Aika mystillistä ettet saa edes Nilesattia näkymään. Mulla on 1.8m kuuppa viritettynä välille 42.0E-37.5W ja kääntäjänä Echon AD 3000 IPVIA, sekä paikkakuntana Lahti.
Nilesatin molemmista satelliitista näkyvät V-puolen kanavat puhtaasti, mutta H-puolelta ei saa signaalia. Samoin Hispasat 1C näkyy Lahdessa ok.

Tuo sun Nokian C-120 LNB saattaa olla suurin syy siihen Nilesatin näkymättömyyteen. Mun Echostarin virittimessä se ei kuitenkaan toiminut kunnolla ja jouduin vaihtamaan sen Finnsatin toimittamaan malliin.

Kun et G-man kertonut tarkkaa paikkakuntaa missä asustelet, niin en voi tietää mikä sun kuuppasi korotuskulma pitäisi olla kyseisillä satelliiteilla, mutta kokeile nyt ensin jotain muuta LNB:tä tuon Nokian tilalle.

T. ilmari[/quote:1dcb1e27a3]

Tere Ilmari

Samaa mä olen myös miettinyt: 2.4m on ihan iso, mutta kun sijainti on Lahteen katsoen raikkaasti idässä ja pohjoisessa, se aiheuttaa kaikkea mukavaa ylläriä ja joudun siksi modifioimaan esim. pet123:n mainioita settingsejä raskaalla kädellä. Polarmountin toimintahan on isoilla pannuilla reuna-alueilla melko hankalaa, eli lautasen vahvistus ja suuntakuvio ovat aivan erilaisia kuin pienemmillä pannuilla. Sama ongelma kuin pitkillä VHF/UHF-yageilla: antenni workkii hyvin, mutta se osoittaa aina väärään suuntaan... prkl
Se Nokian LNB menee kyllä uusiksi, mutta ongelmana on se, että mun lautaseni on FinnSatin prime focus, joten syöttötorveksi ei käy mikä tahansa, vaan pitää käyttää lautaen omaa torvea. Liekö noita LNBitä tarjolla neljän ruuvin kiinnityksellä kuinka laajasti?

Catchalater guys,

IsoPepe

Huoltovalikon jäsen
Terve G-man.
Täällä Tampereen ja Hämeenlinnan välimaastossa näkyvät hyvin nämä yleiset Sirius,Hotbird ja Astra 110cm lautasella jossa kolme LNB:tä, omavalmiste pidike. Lisäksi mulla on n.85cm lätty Thorille.

IsoPepe

Huoltovalikon jäsen
Raitsa sanoi:
Terve G-man, taitaa suurin osa Huoltovalikon käyttäjistä olla ei-satharrastajia, ainakin vielä. Eivät tiedä, mistä jäävät paitsi...
Monet kotiteatteriharrastajat ostavat dvd-levyjä sellaisilla summilla, että niillä saisi jo aikamoisen lautasen ja vaikka kovalevyvirittimen yms.

Nyt on hieman mainostettu Huoltovalikkoa netissä, joten toivottavasti osa Suomen satharrastajista löytää tiensä tänne ja keskustelu lähtee tyylikkäästi liikkeelle.
Hexfilejä ei täällä ole luvallista jakaa, linkit ovat tietysti ok.
Heippa Raitsa. Omassa kaveripiirissäni on myös harmittavan vähän SAT-harrastajia. Olen kyllä yrittänyt aivopestä muutamia mutta aika hiljaista on ollut... Itse "eksyin" tänne erään tutun vihjeestä ja homma tuntuu olevan hyvällä alulla. Useasti kaverit sanovat että tuo on kallis harrastus ja panevat parilla baarireissulla about virittimen hinnan menemään. Kaikkihan on suhteellista eikä todellakaan tarvitse olla mikään pohatta näissä touhuissa.

Charlie

Huoltovalikon jäsen
pipox sanoi:
Ai nii tuli tuossa tänään testattua semmonenkin digitaaliajan ihme että laitettiin kaverille nokian 88cm peiliin 8 asteen sivusyöttö ja hyvin pelaa. Eli 5E ja 13E näkyy täällä lapissa noinkin pienellä pannulla, ihme kyllä. Itellä oli joskus 110 peilissä samallainen ja epäilytti riittääkö 88 kuupassa potku. Polttopisteessä nokian 0.7dB kohinageneraattori ja sivusyötössä mwi golden 0.6dB motukka. Ei ois analogi aikaan / silloisilla mikropäillä toiminu...BTW nokian mikropäät sucks. (sorry g-man). Ne on hyviä kohinageneraattoreita esim kaiutin testiin :)
Haluaisin itselleni juuri samanlaisen sivusyötön, eli 13E ja 5E yhtäaikaa. Lautanen on vielä tuotakin pienempi, eli 78 cm Nokia. Riittäisiköhän se Vantaalla, jos Lapissa kerran riittää 88 cm? Oliko tuossa virityksessä Hotbird polttopisteessä ja Sirius sivulla? Ja saako tuollaisia 8 asteen sivusyöttösettejä mistään, vai pitääkö veistää itse kelohongasta? Mikropäänä on tällä hetkellä Triaxin 0,6 dB, tarvitseeko parempaa vierelle tuollaisessa sivusyöttöskenaariossa? Kiitos avusta.

Ja saako tuollaisia 8 asteen sivusyöttösettejä mistään
Satelliittisamilla on tommonen"kätevä" metalli häkkyrä, jossa tärkeimpinä osasina ovat kiinnittimet (LNB:n kaulaan)...itse metallitangon voi heittää mäkeen ja korvata pidemmällä, jolloin jopa reilu 15 astetta on mahdollinen vielä kohtuullisen tukevasti..... (tuo reilu 15 tietty vain alle metrisillä lätyillä)......
Tietty parhaiten pienemmällä lätyllä pärjää, jos kumpikaan ei ole polttopisteessä vaan "sivusyöttönä", tällöin molemmat saavat "maksipinta-alan" lätystä sen sijaan että vain toinen saisi ja toinen rippeet.....
Hmmm... tällöin voisi ajatella ostavansa kaksi noita Samin häkkyröitä ja Sirius & Hotbird keskemmälle, Thor & Astrat laidoille... ei pitäis eteläisessä Suomessa olla mahdotonta tuollaisella 85 lätyllä....
Annas kun tulee kesä, niin testataan....

pasi_a

Huoltovalikon jäsen
Haluaisin itselleni juuri samanlaisen sivusyötön, eli 13E ja 5E yhtäaikaa. Lautanen on vielä tuotakin pienempi, eli 78 cm Nokia. Riittäisiköhän se Vantaalla, jos Lapissa kerran riittää 88 cm? Oliko tuossa virityksessä Hotbird polttopisteessä ja Sirius sivulla?
Pitäisi riittää mutta Siriuksesta saanet vain ns. Nordic beamin.

Täällä Väli-Itä-Suomessa on 88cm jossa 28'E, 19.2'E (polttopiste), 13'E ja 5'E (vain Nordic-beamilla tulevat hyvin, esim. ESPN tökkii yleensä paitsi nyt kun on hyvä sää).

Hyvällä säällä näkyy lisäksi jotain positioilta 36'E (TDK ja NTV:n promo) ja 1'W (esim. Kioskin preview-kanava).

Ja saako tuollaisia 8 asteen sivusyöttösettejä mistään, vai pitääkö veistää itse kelohongasta? Mikropäänä on tällä hetkellä Triaxin 0,6 dB, tarvitseeko parempaa vierelle tuollaisessa sivusyöttöskenaariossa? Kiitos avusta.
Alumiinista itse tekemällä saa hyvän tai paremmankin kuin ostamalla.

Ja lnb't mielellään ihan jotain muuta kuin Nokian vanhoja malleja. Invacom 0.3dB, Sharp dot 0.4dB, Interstar 0.3dB... Alpsilta on tullut myös hyvä 0.4dB:n malli josta oli uusimmassa Tele-Satellitessa juttua.

Minkähän valmistamia Nokia lnb't ovat? Sharpin? Aika monissa muissakin elektroniikka on Sharpilta.

Charlie

Huoltovalikon jäsen
Siis tarkoitus olisi vastaanottaa vain nuo 13E ja 5E. Ei mitään muuta, koska näkyvyys on rajoitettu. Ja Siriuksesta kiinnostaa vain Romanian TV Sport ja ESPN Classic Sport. Täytyy ruveta miettimään tuota sivusyöttöä, DiSEqC-kytkin pitäisi joka tapauksessa hankkia. Onko jollakin antaa mittoja tuon sivusyötön tekemiseksi itse 78 cm peiliin?

Vkeys

Huoltovalikon jäsen
Itse vastaavassa tilanteessa testaisin homman ensin käytännössä.
Eli suuntaisin vuoronperään peilin kumpaankin satelliittiin ja kädessä pitäen testaisin sivusyötön kummassakin positiossa. Tai siis näin olen käytännössä useita kertoja tehnyt. Tietenkin siinä tapauksessa, että et saa peilin viereen monitoria tms. homma vaikeutuu.
Oletuksena ensin suuntaisin Hot birdiin ja Sirius sivusyöttönä.

Ja kuten pasi_a aiemmin kertoi niin esim. alumiinista saa itse tehtyä oikein hyvän ja tukevan sivusyöttöpidikkeen. Hehheh enkä ole edes minkäänsortin nikkari mutta muutamia on tutuille tullut tehtyä ja hyvin toimivat yhä.

pasi_a

Huoltovalikon jäsen
Charlie sanoi:
Siis tarkoitus olisi vastaanottaa vain nuo 13E ja 5E. Ei mitään muuta, koska näkyvyys on rajoitettu. Ja Siriuksesta kiinnostaa vain Romanian TV Sport ja ESPN Classic Sport. Täytyy ruveta miettimään tuota sivusyöttöä, DiSEqC-kytkin pitäisi joka tapauksessa hankkia. Onko jollakin antaa mittoja tuon sivusyötön tekemiseksi itse 78 cm peiliin?
ESPN on sellainen että sen näkymistä 78 senttisen sivusyötöllä epäilen.. Vaikka sijaintipaikkasi onkin etelämpänä.

Jos näkyykin, niin huonolla säällä se joka tapauksessa tuon kokoisella peilillä katoaa.. NSAB:n karttaa kun vilkaiset
http://www.nsab-sirius.com/images/img_s2_bss_europe.gif
niin näet syyn (120cm)..

Täällä 88 senttisen sivusyötöllä näkyvät hyvin säällä kuin säällä (tai harvoin on ollut ongelmia) Nordic-beamilla olevat kanavat ja nyt pakkasella seuraavat:

11766H - Enter
12111H - Espn, mutta eipä paljon tarvita että alkaa tökkiä
12303 H - tämä ei näy, varmaan siksi että fec on 7/8
12380 H - hyvällä säällä ok kuten eilen
12697 V - ei ongelmia

Hankala säädettävä tälläinen viritys. 5'E:tä laittaesssa kävin läpi joukon taajuusmuuntimia ja tässä tapauksessa parhaimmiksi osoittautuivat pari Invacom ja Interstar -yksilöä. Näköjään erityisesti Interstar 0.3dB:ssä on herkkyydessä paljon yksilökohtaisia eroja...

Jos vertaa joihin Samsung 0.6 ja Alps 0.8dB lnb:hen, niin ei niillä näkynyt mikään noista BSS-beamin kanavista.

Sivusyötön mitat selviävät lähinnä kokeilemalla.

satdigi

Huoltovalikon jäsen
Mulla on noille 1W ja 5E positioille 78cm triax lautanen.
1W on keskellä ja sirius on siten 6 astetta sivussa.
Pikkasen olen 5e mikropäätä pyörittänyt, noin kello puoli 12 ja lisäksi laitoin sen vähän alemmas kuin 1W mikropään.
SVT Europa olen käyttänyt säätökanavana, kuin sillä oli joskus pientä ongelmaa signaalitasolla.
5E LNBnä käytän MTI Single blue line 0.6dB sen jälkeen kuin ALPS 0.7 hajosi (tosin silläkään ei ollut ongelmia). 1W taitaa olla sharpin 0.7dB.

11766H - Enter.. (näkyy)
12111H - Espn.. (näkyy)
12303 H - Joukko omituisia kanavia 17kpl (näkyy), huom SR = 25548
12380 H - SVT Europa.. (näkyy)
12697 V - TV Sport Ro.. (näkyy)

Tämä siis maamme lounaisosassa, ja välissä noin 20m kaapelia + 12V kytkin + 4in1 diseq.

Charlie

Huoltovalikon jäsen
Kiitos vinkeistä, täällähän saa jopa apua (toisin kuin eräällä toisella foorumilla). Kyllähän tuota pitää kokeilla. Peittokartasta katsottuna Siriuksen SB:n 70 cm rajakin yltää melkein Suomen etelärannikolle. Täytyy sitten suunnata lautanen vaikka noiden välille jotenkin suhteessa Hotbird 2/3 ja Sirius 1/3, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Onhan Sirius noista selvästi vahvempi.

Nyt vaan sopivaa kytkintä ja toista mikropäätä hankkimaan...

-BOSS-

Huoltovalikon jäsen
Päivää kaikille! :D

Minulla on 78cm lautanen moottori ohjauksella + Sammy.
satelliitteja tulee kyllä kohtalaisen hyvin alas..
Plätty sijaitsee Vantaalla.

15W. 12,5W. 11W. 8W. 7W. 5W. 4W. 1W.
5E. 7E. 10E. 13E. 16E. 19E. 23,5E. 26E. 28E. 36E. 39E. 40E.
:lol:

t,-BOSS-

Charlie

Huoltovalikon jäsen
Noista voi allekirjoittanut vain unelmoida... *huokaus*

Moottorin kävisin heti ostamassa, jos siinä olisi vaan jotain järkeä.

T: nimim. "vain Hotbird&Sirius näkyy"

G

G-man

Rekisteröimätön kävijä
Charlie sanoi:
Noista voi allekirjoittanut vain unelmoida... *huokaus*

Moottorin kävisin heti ostamassa, jos siinä olisi vaan jotain järkeä.

T: nimim. "vain Hotbird&Sirius näkyy"
Älä hyvä mies osta sat.moottoria kaupasta, auton tuulilasinpyyhkijän moottori, kierretanko, kuusinapainen keinukytkin ja pikkunäpräys toimii hyvin, siinä oppii polarmountin periaatteita, mukava näprätä ja rahaa säästyy :D Lähdekirjalllisuudeksi vaikkapa Ari Ikosen Digitaalikuvaa satelliitilta (vai mikähän sen nimi nyt olikaan...)

Nyt muuten näkyy myös 30w kun naapurin haapapuista on lähteneet lehdet - kaadetaan keväällä... Ja Nilesatin edessä tuntuu olevan yhden toisen naapurin koivu. Jalkapallon kokoinen reikä puun keskellä- vaikkapa oksan katkaisemalla aikaansaatu- voipi auttaa, Naapurin talon purkaminen on taas juttu sinänsä. Sellaista se on :wink:

Digitaalikanavien etu on se analogiseen verrattuna on se, että itseasiassa aika pieni lautanen tuntuu riittävän vahvistuksen suhteen - ei muuta kuin kokeilemaan, brothers and sisters.

Mä oon hieman erimieltä tuosta "älä osta moottoria jutusta", mutta sekin korreloi minun tunnetusti lyhyen pinnani kanssa ... minusta 55ekeä + postikulut on vähäinen korvaus oman mielenrauhan ja naapurisovun säilymisestä....

Joo, siis motorisoidulla lätyllä näkyy nyt (eilen kun asensin uuden imagen Dreamboxiin) pikkusen reilut 3000 TV-kanavaa, radiokanavat ja "palvelut" päälle... motori ottaa about 20 satelliittia väliltä 30W - 36.1E. päät mukaanlukien ... joskus kun on "aikaa" voisi joutessaan katsastaa mitä tuo kanavakasa sisällään pitää, suurimman osanhan noista näyttäisi nykyisillä kikoilla saavan auki joko laillisesti tai vähemmän laillisesti... suurin ongelma lienee tuo AStra/Eurobird positio jossa jyllää englantilainen ystävämme Mr. M (BSkyB)... sitähän ei avata kuin dedikoidulla purkilla ja sen kanssa "naimisissa" olevalla kortilla.... toki sellaisenki saisin, mutta jo nyt vaimoväki epäilee mielentilaani vaikkei minulla ole kuin kolme vastaanotinta ja kortti PC:ssa.....
Hemmetti, Hispaa varjostaa omalla pihallani kasvava koivu, nyt talvella se ei ole isokaan ongelma ... mutta kesällä koivu muuttuu haloiksi tai sitten siirrän lautasen paikkaa parilla metrillä...

Just tarkastin noita saksalaisten hintoja ja halvimman hinnan SuperJack moottorille (120cm lätty max.) löysin seuraavalta myyjältä. Hinta oli tänään 53€ + postikulut
SR-TRONIC.DE
Dickebankstr. 18
44149 Dotmund
Tel. 0231-9173421
Fax 0231-9173422
mail ebay@sr-tronic.de

pasi_a

Huoltovalikon jäsen
18' tuumainen on Satshop24.de:ssä 32 euroa... Vaikuttaa olevan luotettava kauppa, tilasin sieltä tuollaisen moottorin syksyllä (heh, no en tuohon 88 senttiseen).

satdigi

Huoltovalikon jäsen
@pb en löytänyt tuosta kyseisestä SR-TRONIC.DE sivusta sitä moottoria, olen itse pienellä vaihtotuulella kun oma Stab HH-120 on niin h****tin hidas ja lisäksi se ei pääse edes 64 azimuth asteeseen.

Noista sivusyöttö viritelmistä sen verran ettei ne kovin ihmeellisiä tarvitse olla.

Tässä tuo 1W/5E 70cm lautanen, josta näkyy että 5e on alempana ja vähän kallellaan:

Ja toinen lautanen (80cm), suuntaus n. 16E elikkä 13E ja 19E väliin, siihen on teipattu puukeppi ja sen päähän teipattu 1W mikropää. Siihenhän saisi vielä 5e pään mahtumaan hyvin :D

Lautanen

Charlie

Huoltovalikon jäsen
Eipä näy mulle noi kuvat...

Huonoahan on aina helppo tehdä, ajattelin kuitenkin tehdä sellaisen viritelmän, että se kestää myrskytuulenkin leviämättä. Ei muuta kuin suunnitelmia paperille...

PS. Täällähän näyttää olevan joitakin tuttuja sfnetistä, jonne joskus vuosi sitten kirjoittelin.

tbman

Huoltovalikon jäsen
polarbear sanoi:
blah...

en minäkään nyt niiden sivulta sitä löytänyt, mutta tässä on niiden myynti-ilmoitus saksan ebay:ssa. Näyttäisi olevam 32kpl jäljellä...
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3076488425&category=8340
Kiitos vinkistä!
Tuohan oli se malli joka kääntyy oikeasti H-H, kun tää stabbi ei mee kuin 57, eli just näkyy Hispasat mun korkeuksilla. Kylläkai tommosen luulis tulevan jollain 10e kuluilla, jos maksaa etukäteen. Onko kukaan kyselly postituksen hintaa?