Ongelmana liian iso kuva..

Sivustoa
		sponsoroi SatShop.fi

BigMike

Huoltovalikon jäsen
Eli minulla on ongelmana liian pitkä etäisyys tykin 'optimaalisesta' sijoituspaikasta kankaalle. Ajattelemallani Panasonicin PT-AE100 mallilla tulee liian iso kuva, öpaut kolme metriä leveä kuva alkaa olemaan jo liian iso.
Onko siis olemassa "pienentäviä linssejä" jonka voisi laittaa tykin vakio linssin päälle tai jopa tilalle. Mitä vaikuttaa kuvaan jne. ?

En olisi luullut että tälläinen ongelma tulee eteen :(

Raitsa

Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Kirjala
Laitteisto
Sony VPL-HW55ES + Stewart Firehawk 182cm, LibreElec + Intel NUC, 2 * nVidia Shield, LG 55B6V, Vu+ Uno4k & T90+8lnb, 28Tb Thecus N7510 NAS, Denon AVR-X1100W, AMX+ 3*Ipad, 3*KefQ1, 4*KefQ2DS, Elac S12EQ
Tervehdys BigMike, nimesi mukaisesti taidat suunnitella ajavasi Panasonicia hieman sen suorituskyvyn ylärajoilla. Kuvan ominaisuudet & laatu paranisivat huomattavasti, jos pystyisit siirtämään tykkiä eteenpäin niin paljon, että kuvakooksi tulisi maksimissaan leveydeltään n. 2m, mieluummin alle.
Ja myös sen verran paljon eteenpäin, ettei tarvitsisi käyttää tykkiä zoomauksen "ylärajalla", vaan mieluummin zoomin alarajan tuntumassa.
Mutta tila varmasti aiheuttaa sijoitusongelmia, sehän on yleistä.

Et ilmeisesti ole tykkiä vielä hankkinut, lähes samassa hintaluokassa on kyllä muitakin vaihtoehtoja, esim. Sanyo PLV-Z1, johon kannattaisi tutustua. Itse olen tänään menossa demoamaan ko. laitetta, juttua tulossa tänne piakkoin.

BigMike

Huoltovalikon jäsen
Ei, en haluaisi missään nimessä ajaa sitä suorituskyvyn ylärajalla. Olohuoneeni takaosassa on vain "optimaalinen" paikka tuolle tykille. Siinä mielessä, että ei tarvitsisi laittaa sitä keskelle olohuoneen kattoa. Vaan saisi sen siististi taakse pois silmistä ja vähän pois korvistakin. En halua niin suurta kuvaa kuin tuolta reilun neljän metrin matkalta tulisi.
Ilmeisesti kysymiäni "pienentäviä" objektiiveja ei ole olemassa, vai?

Mixu

Valvoja
Ylläpitäjä
Yritäppä etsiä Panasonicillesi Long Throw Lens:iä. Eli linssiä joka on tarkoitettu pitemmille projisointimatkoille.

En itse ainakaan äkkiä löytänyt sellaista mistään googlella. Voi tietysti olla ettei sellaista laitteelle edes valmisteta.

Panasonicissa kun on valmistajan mukaan "EXTRA short throw lens" että se soveltuu myös pieniin huoneisiin missä etäisyydet ovat pieniä.

Tässä ote Panasonicin esitteestä:

The extra-short throw lens
makes it possible to
produce a large display in
the smallest of rooms.
Experience a large screen
without the need of a
huge space. This projector
has a footprint the size of
a letter pad, but can still
produce a large
widescreen picture.
Compare that to the space
taken by a traditional-technology large-screen television—and
can that generate an 80" 16:9 diagonal image within just 2.5
metres?

rauer

Huoltovalikon jäsen
Mixu sanoi:
Yritäppä etsiä Panasonicillesi Long Throw Lens:iä.
Mahtaakohan kannattaa? Tuon Panan lähtökohtahan on aikalailla halpuus ja helppous enkä usko että kunnon optiikkaa saa kohtuuhintaan. Vrt. Sanyo PLV-60, jonka long throw -linssi maksaa $2000! Itse ajattelisin, että tuossa tapauksessa kannattaisi miettiä kokonaan eri tykkiä. Esim. Projectorcentralin laskurilla http://www.projectorcentral.com/projection_calc.cfm?metric=1 voi yrittää löytää sopivaa.

Nimim. viime viikot sopivaa heittoa metsästänyt

mn2346

Huoltovalikon jäsen
Ae200 ja Aa300 värkeille , sitten aikanaan, pitäisi löytyä vaihtoehtoisia optiikoita. Ainoana häiritsevänä seikkanahan niissä on sitten tuo hinta. Olisiko ollut siinä $200-400.
Avsforumeilla oli näistä juttua vähän aikaa sitten.

Niin ja nämä linssithän eivät sovi Ae100 malliin.

-M

BigMike

Huoltovalikon jäsen
Kyselin ihan Panasonicilta noista linsseistä, ja sanoivat että ei löydy todellakaan tuohon AE100 malliin.
"Talvella 2003 euroopassa myyntiin tuleviin malleihin AE200 ja AE300" (Kaukomarkkinoiden edustajan meilistä lainattu) saa vaihdettua linssin. Wide ja Tele ovat vaihtoehdot. Hintako sijoittuu noissa linsseissä yleensä 200-400€ tietämille?
Odotellaan uusia malleja..

ermh

Huoltovalikon jäsen
BigMike sanoi:
Eli minulla on ongelmana liian pitkä etäisyys tykin 'optimaalisesta' sijoituspaikasta kankaalle. Ajattelemallani Panasonicin PT-AE100 mallilla tulee liian iso kuva, öpaut kolme metriä leveä kuva alkaa olemaan jo liian iso.
Onko siis olemassa "pienentäviä linssejä" jonka voisi laittaa tykin vakio linssin päälle tai jopa tilalle. Mitä vaikuttaa kuvaan jne. ?

En olisi luullut että tälläinen ongelma tulee eteen :(
Minulla on sama ongelma. Kun kuvlähteenä on VCR. Tv kuvat ovat turhan suuria. (projektorin etäisyys 2,9 m) Kun katselen DVD -kuvaa (Nintaus ) PC-liitännän kautta, kuva on pienempi, ihan sopivan kokoinen.

Kuvaan voi vaikuttaa DVD:n progressiivinen scan- ominaisuus.
Kuitenkin, tuo progressiivinen scan/DVD saattaa tulla edullisemmaksi kuin erikoislinssien hankinta.

Esko, Espoo

Jupe

Huoltovalikon jäsen
ermh sanoi:
Minulla on sama ongelma. Kun kuvlähteenä on VCR. Tv kuvat ovat turhan suuria. (projektorin etäisyys 2,9 m) Kun katselen DVD -kuvaa (Nintaus ) PC-liitännän kautta, kuva on pienempi, ihan sopivan kokoinen.

Kuitenkin, tuo progressiivinen scan/DVD saattaa tulla edullisemmaksi kuin erikoislinssien hankinta.

Esko, Espoo
Itse projektorin suoltaman kuvan kokohan ei tietenkään voi muuttua miksikään vaikka soitinta/PC:tä tms vaihdettaisiin. Tarkoitatko, että kuvaan tulee jotain rajauksia, vai mahdollisesti kuva on riittävän tarkka haluttuun kokoon. Selvennätkö hieman.

Minä suosittelen myös edellämainittua projektorin vaihtoa, jos sijoitus tuottaa ongelman. Panasonicille varmaan on riittävästi kysyntää ja jollekin se on epäilemättä oikeinkin helposti sijoitettavissa, joten kyllä käytetyn varmasti saa kohtuullisen hintaan kaupattua ja ostettua toisen merkkisen. Esim. joku PLV-30 käytettynä korvannee kuvanlaadultaan panskun suurin piirtein ja sen sijoittaminen olisi tuossa tapauksessa oikein helppoa. Toinen sopiva on mainittu Z1, niitä joutuu vaan vielä ostamaan uutena, joten tykkiin joutuisi sijoittamaan jonkun verran lisää.

Klemmari

Huoltovalikon jäsen
ermh sanoi:
Tv kuvat ovat turhan suuria. (projektorin etäisyys 2,9 m) Kun katselen DVD -kuvaa (Nintaus ) PC-liitännän kautta, kuva on pienempi, ihan sopivan kokoinen.

Progressiivisuus ei vaikuta kuvan kokoon. Mikäli kuva on progressiivisena pienempi kuin lomitettuna se johtuu vain siitä, että projektorisi skaalaa progressiivisen kuvan väärin.

MKL