Moottorilautasen vaihto isompaan eli 70 senttisen tilalle Gibertini 100

Sivustoa
		sponsoroi SatShop.fi

pmantynen

Tuki-jäsen
Tuki-jäsen
Sijainti
Forssa
Laitteisto
Vu+ Duo (sat), Vu+ Solo2 (sat) + 2x Sundtek USB, lautaset: T90, Gibertini 150 (polarmount), Gibertini 100 (diseqc-moottori)
Oli oikeastaan aika montakin syytä tehdä ko. vaihto. Tuo aikoinaan Lidlistä ostettu 70 cm lautanen alkoi tuntua hieman pieneltä tai ainakin se oli niin pahasti pois radalta, että sinkut olivat tosi huonoja. Käytännössä kunnolla toimivat enää 13E ja 19.2 E ja varmaan 16E:kin. Lännessä näkyvyyttä rajoittaa muutamat puut. Joskus on jopa 9E tai 10E tainnut näkyä. Tarkoitus oli myös vaihtaa seinäteline hieman pidempään malliin. Tuo uusi on nyt 60 cm. Lisäksi ongelmana alkoi olla se, että vanha kiinnitys alkoi pettämään. Täkkipulttien pito talotehtaan paneloinnissa ei oikein tuntunut enää luotettavalta., vaan kiinnitys oli selvästi löystynyt. Ihme että se 70 cm lautanen ja moottori olivat pysyneet noinkin kauan. Ylemmät pultit olivat tosiaan paneloinnin naularivissä, mutta joku riuku siellä vain takana on .

Lähtökohta oli siis se että kaikki alas. Sattumalta tuli HV:ssa myyntiin tuo Gibby 100, joka oli tuohoin tarkoitukseen ihan sopiva. Moottoriksi sai jäädä vanha Moteck . Oikeastaan koko hommaa pitkitti nimenomaan juuri seinäkiinnitys. Jos se seinä ei kestänyt 70 cm lautastakaan niin kuinka ihmeessä saisi pysymään isomman ja vielä pidemmän vipuvarren päässä. Jotenkin tulee sellainen mielikuva, että seinätelineen yläosaan kohdistuu melkoinen seinästä ulospäin kiskova voima .

Tulos näyttää nyt sitten tältä:

Kuva1.png

Pähkäilyn tulos oli se että tarvitaan jotakin kevynnystä ylhäältä. Katselin aikani kaikenlaisia vanttiruuveja. Siedettävän hintaiset oli ihan leluja ja isommat maksoi liikaa. Mikä siinä sitten auttoi muukaan. Oli pakko keksiä miten saa itse värkättyä jotain vastaavaa. Aluksi ajattelin tehdä pyörivän osan kulmaraudan pätkästä, mutta luottorompparilta löytyi vielä parempi ratkaisu. Seinässä on sarana, mihin on porattu reikä 8 mm kierretangolle, mikä on taivutettu (kuumennus kaasulla) ja vasaraa perään. Päässä topparina jumitettu mutteri, minkä kulmat on pyöristetty. Tanko menee kiinnihitsatun 10 mmm jatkomutterin läpi. Seinätelineen vaakaputkessa on pakoputkiklemmari, missä on samanlainen sarana ja kierretanko kiinni siinä samalla tavalla. Alapäässä on 8 mm jatkomutteri joten systeemin pituutta voi säätää samaan tapaan kuin vanttruuvissa. Ohessa muutama, toivoittavasti selventävä kuvatus:

Kuva2.jpg

Joku ehkä jo huomasikin, että systeemistä puuttuu vielä yksi pakoputkiklemmari. Eli seinätelineessä pitäisi olla joku mikä estää systeemin valumisen, kun moottorin mastokiinnikkeet on löysälllä :D

Itse homma meni aika lailla hyvin. Ikävintä on työkalujen pudottaminen tikapuilta . Akkuporan varmistin kyllä rannelenkillä, ettei asennus keskeydy uuden porakoneen ostomatkan takia . Eka seinäteline kiinni. Yritin varmistaa pystysuoruuden mahdoillisimman hyvin luurin clinometri-covelluksen kanssa. Tuo jalka on muuten aika kiero, mikä näkyy jostain kuvasta aika selvästi. Moottorin laitossa ei ollut mitään ihmeempää. Tein tuossa vaiheessa suuntauksen etelään, kun sattui naapurin katolla oleva joku torvi olemaan just kohdalla sen perusteellla mitä dishpointer-sivulta näki. Sitten vaan lautanen paikoilleen ja pientä korkeuskulman haeskelua (lautasesta). Moottorin latitudiasetukseen en koskenut.

Meni ilmeisesti aika hyvin radalle. Eilen löytyi 68.5E ja tänään sitten vielä 75E. RTL:n SNR parani ainakin 4-6 dB. Nyt ei varmaan formulatkaan pätki. Aiemmin ei ollut yhtää säävaraa. Vertailun vuoksi voisi todeta että 28.2E:stä löytyi 310 kanavaa, vaikka TP-lista on vanha. Tulisi varmaan vielä 20 lisää uudella listalla. Tuo muuten enemmän kuin mitä Gibby 150 saa tällä hetkellä. (Peijakkaan puut on taas levinneet lisää . )

Lännessä näyttää 13E olevan viimeinen mikä näkyy. En tiedä mihin saakka idässä pääsee. 86.5E voisi olla mielenkiintoinen, mutta en tiedä kääntyykö niin kaus ja riittääkö lautasen kokokaan. Tarvii ihmetellä lisää
 
Viimeksi muokattu:
Ylös