Kilpailu vapaa-ajasta pakottaa elokuvateatterinkin kehittymään

Sivustoa
		sponsoroi SatShop.fi

Raitsa

Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Sijainti
Kirjala
Laitteisto
Sony VPL-HW55ES + Stewart Firehawk 182cm, 3 * Nvidia Shield, Vu+ Uno4k & T90+8lnb, 28Tb Thecus N7510 NAS, Denon AVR-X1100W, AMX+ 3*Ipad, 3*KefQ1, 4*KefQ2DS, Elac S12EQ
Finnkinolla on sekä Turussa että maanlaajuisesti vahva markkina-asema. Viime viikolla avautui Kinopalatsiin Suomen kolmas Scape-sali, joten markkina-asema tuskin on ainakaan horjumassa.

– Elokuvateatterin vinkkelistä Turussa ei hirveästi ole haastajia, mutta vapaa-ajasta me taistelemme kovastikin muiden toimijoiden kanssa. Muutkin panostavat tuotteeseensa. Nykyisessä markkina-asemassa meidän on jopa velvollisuus tarjota parhaat mahdolliset puitteet, perustelee Kinopalatsin teatteripäällikkö Kari Korhonen Scapen tarpeellisuutta.

Scape-salien kehittäjä on Finnkinon tekninen päällikkö Ari Saarinen. Hän vertaa Scapea hifi-harrastukseen.

– On olemassa hifi-harrastajia, jotka laittavat kymppitonnin kiinni laitteisiinsa, mutta harrastus voi olla pohjaton kaivo. Yksi kaiutin voi maksaa kaksisataatuhatta euroa. Teknisestä näkökulmasta Scape on elokuvateatterissa parasta mahdollista, Saarinen sanoo.

Kinopalatsissa Scape tuo kolmen euron lisämaksun lippuun.

– Pääkaupunkiseudulla olemme huomanneet myös, että elokuvaa enemmän harrastavien lisäksi tästä ovat tykänneet myös niin sanotut peruskävijät. Scapelle on ollut selkeä tilaus, Saarinen kertoo.

Scapen äänentoisto pääsee erityisesti oikeuksiinsa, jos elokuvaan on tehty Atmos-miksaus. Viime vuosina myös kotimaiset elokuvantekijät ovat panostaneet entistä enemmän ääniraidan miksaukseen. Suomessa ensimmäinen Atmos-miksattu elokuva oli pari vuotta sitten ilmestynyt Bodom. Myös Tuntematon sotilas Atmos-miksattiin.

– Atmos-miksaus vie noin kuukauden ylimääräisen työn. Suomen oloissa sen tekeminen kasvattaa budjettia muutamalla kymppitonnilla. Jos puhutaan ison budjetin kotimaisista tuotannoista, summa ei ole valtavan iso lisä kokonaisbudjettiin, Saarinen arvioi.

Tällä hetkellä noin 30 prosenttia elokuvakävijöistä käy katsomassa kotimaista elokuvaa. Kotimaisten elokuvien kysyntä kannustanee myös elokuvan tekijöitä panostamaan tekniikkaan.

– Tällä hetkellä monet pienetkin salit ja yksityiset toimijat panostavat kovasti sekä kuvan että äänenlaatuun. Kun muistetaan, että kotimainen elokuva on kovasti kysyttyä, niin veikkaisin, että tuotantopuolellakin ääniraidan miksaamiseen panostetaan lähivuosina entistä enemmän, toteaa Kari Korhonen.

Kehitys ei elokuva-alallakaan pysähdy. Tuottajaguru James Cameron on puhunut jo pidempään ilman laseja katsottavasta 3D-elokuvasta. Saarinen odottaa myös projektoreiden jäämistä historiaan.

– Se, että näytöt korvaavat projektorit, on seuraava iso muutos, jota odotan. Tekniikka on jo olemassa, mutta se ei vielä ole sillä tasolla, että sitä kannattaisi käyttää. Myös hinta on iso. Jos esimerkiksi Turun Scapen valkokankaan kokoisen näytön haluaisi, hinta olisi miljoonia, Saarinen toteaa.

Kilpailu vapaa-ajasta pakottaa elokuvateatterinkin kehittymään

FK_SCAPE_TURKU.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ylös