DX-kuuntelu/katselu

Sivustoa
		sponsoroi SatShop.fi

Samzam

Tuki-jäsen
Tuki-jäsen
Kanta-Häme
Laitteisto
Vu+ Ultimo 4K, 4xT2,5xS2, 107*113cm offset + GT-DM14MG kääntömoottori 86.5E-36W + 85cm offset
Avasin uuden viestiketjun tälle aiheelle kun keskustelua tuntuu riittävän tämän hetkisten kelien takia. Vanhoja ja uusia DX:ääjiä tuntuu tässäkin foorumissa olevan useampia. Tänne saa laittaa kuulemisia/katselemisia/laiteasiaa ym.
Vanhojen muisteluunhan on jo oma ketjunsa Vanhat hyvät ajat, muistelua ja fiilistelyä
http://www.huoltovalikko.com/threads/vanhat-hyvaet-ajat-muistelua-ja-fiilistelyae.11216/#post-114154
Laitetaan tähän avaukseksi linkki "virtuaalidixailuun" Sen kun pyörität palloa ja valkkaat paikallisen radioaseman mistä päin palloa vaan. Radio Garden

Vkeys

Huoltovalikon jäsen
Aika metka palvelu tuo linkkaamasi radio garden. Hauskasti kanavaa vaihtaessa kuuluu semmonen ääni kuin joskus aikoinaan tropiikkibandeilla, vaikka kuudellakympillä oli kanavien välissä ja ihan taajuudellakin. Kaikki lattarit ei kuuluneet yhtä lujaa, kuten Ecos Del Torbes (4980 muistelisin?). Onneksi tämä ilman suurvaltojen titauksia ja dieselgeneraattorin jyskytystä.
Itse käyttänyt jo pitkään Tangent quattroa ulkomaisten kanavien kuunteluun. Se on hyvän näköinen ja näppärä vehje. Yleensä aina pihalla ollessani mukana välittäen jotain K.. tai W.. asemaa.

Entinen dx-kuuntelija 70-80 luvuilta itsekin ja siinä muodossa ei aihe henk. kohtaisesti enää kiinnosta. Kuten mainittua niin lokilistoja = kanavien nimiä tykkään edelleen lueskella. Ymmärrän toki ettei viime vuosikymmenten oma harrasteeni, eli uusien/vieraiden/kaukaisten tv-kanavien bongailu satelliittiantennien ja nyttemmin iptv:n välityksellä ole mitään "oikeata" dx-katselua/-kuuntelua. Silti se sama fiilis itselleni tulee vaikkapa juuri nyt, kun Caracol (Kolumbia) on ruudulla kuin joskus saman idin/jinglen kuuli lyhytaalloilla. Aivan samoin kuin löydettyäni kymmeniä jenkkilokaaleita lähettävän iptv-palvelun. Ei tartte lähteä keravalta lappiin peditionille jenkkejä napatakseen. Ei suomen kanavista tai mistään canal plussistakaan saa sitä samaa katselufiilistä kuin caracolista, RCN:stä saati sitten KSAZ (FOX Phoenix) aamuteeveestä, mihin kanava juuri vaihtui. Tätä ajatustapaa ei varmasti ymmärrä kuin mahdollisesti ne harvat muut dx-tyylisesti kanaviin suhtautuvat?

Toivottavasti en heti alkuunsa livennyt väärille teille postauksessani siitä mitä @Samzam tarkoitti..?

Kiitokset: Samzam

Samzam

Tuki-jäsen
Tuki-jäsen
Kanta-Häme
Laitteisto
Vu+ Ultimo 4K, 4xT2,5xS2, 107*113cm offset + GT-DM14MG kääntömoottori 86.5E-36W + 85cm offset
Toivottavasti en heti alkuunsa livennyt väärille teille postauksessani siitä mitä @Samzam tarkoitti..?
Ei toki. Kaikki aiheeseen jotenkin liittyvä sopii tänne.
Kyllähän tuo Ecos del Torbes tuttu on myös minulle. Tropiikkialue on nykyään kovin hiljainen lattarien osalta mutta keskiaallot on nykyään helpompia kun euroopan tehomyllyt on pääosin sammutettu.

Digijorma

Huoltovalikon jäsen
Laitteisto
Onkyo TX-SR507, NHT kaiutinsetti,,Gigablue UHD UE 4K, VU+ Uno 4K DVB-C, SDR radioita.
Keskiaalloilla uutuutena DRM-asemat, lyhyillä myös jokunen testailee.
Nuppiradio jäänyt pölyttymään, SDR vehkeet mukavampia käyttää.
Jostain pitäisi saada DAB-antenni, voi kyllä olla DNA tv-kanavat tukkii taajuudet tehokkaasti.

Vkeys

Huoltovalikon jäsen

Pahus, kun alkoikin taas kiinnostamaan nuo "rätinät ja pihinät" idien taustalla ja päällä:joyful:

Mitenkäs teoreettisesti, jos sitä verestäisi muistoja ihan konkreettisesti, niin nuo antennit? Minulle helpoin ratkaisu olisi jonkunlainen aktiiviantenni tms. En ole huippukuuntelijaksi ryhtymässä ja muistan ettei silloiset datongit ja vastaavat epäilemättäkäänmitään keskilännen jenkkejä keravalla tuo. Mitään varsinaisia lanka-antenneita en kykene, enkä haluakaan väsäillä. Itseasiassa niin mukavuudenhaluiseksi tullut, että haluaisin antennin (SW/MW) minkä voin ostaa ja käyttää ilman pienintäkään modailua, onko semmosia? Heheh ja mitään hervotonta looppia en enää asuntooni halua.

Kattelin jo vastaanottimiakin. Haluaisin liikkarin kuitenkin, vaikka @Digijorma on jo moiset ohittanut ja SDR siirtynyt. Minä verestäisin vain nuoruusmuistoja ja siihen sopii "nupillinen" liikennevastaanotin. Trio 9r-59ds oli silloin joskus ja ottaisin nytkin. Taino olihan sekin wähän suuri ja varsinkin ruma?! Joku uusi merkki ilmaantunut Tecsun, mikäs se on?

Ja tosiaankin, niin mitään supervehkeitä tai olemassaolevien harrastajien muotivempeleitä en tartte. En niitä mitenkään halveeraa, mutta tämän "harrasteen" osalta olen jossain vuodessa 82 about:laugh: Lisäksi ehdin jo edellisten parin vuosikymmenen aikana "kaivaa" sat-antenneilla 4Ghz/11Ghz alueilta niin monta "FFF-asemaa", että se riittää mulle hehee huippuilusta.

Ehkä nostalgia vaan iski, eikä tämä konkretisoidu mihinkään..? Mutta asiaa antenneista tietäville moterneille, tnx..?

Samzam

Tuki-jäsen
Tuki-jäsen
Kanta-Häme
Laitteisto
Kyllä nuo Tecsunit on ihan laadukkaita nykyajan vastaanottimia mitä olen kuullut ja kehäantennikin löytyy jolla saattaa jenkkejäkin hyvässä lykyssä kuulla jos ei paikalliset sähköhäiriörutinat kiusaa. Kehäantenni tuli joskus 80-luvulla itsekin rakennettua ja hyvin toimi.
Eton Satellit 750 Tecsun PL-880 maailmanradio lyhytaaltoradio

timoj

Huoltovalikon jäsen
Hakkureiden häiriöt ovat nykyään aikamoinen riesa, ylempänä sitten ADSL yms- purkit jos sattuu olemaan avolinjaa. Plasma-tv:t taitaa onneksi pikkuhiljaa kypsyä.
En tiedä mistä minulle tulee keskipitkien hurjat pohjat, ei sieltä juuri mitään kuulu. Antenni "hervoton" 1m Wellbrook looppi, ulkona tietty.

Digijorma

Huoltovalikon jäsen
Laitteisto
Onkyo TX-SR507, NHT kaiutinsetti,,Gigablue UHD UE 4K, VU+ Uno 4K DVB-C, SDR radioita.
Kerrostalossa ei oikein onnistu muu kuin aktiiviantenni esim Miniwhip-tyylinen. Aikoinaan oli Datong kerrostalon katolla ja kuuluihan sillä afrikkaa yms kelvollisesti jopa FM:llä Milanosta todella pieni FFF-asema. Selvittelin italialaisen kuuntelijan Mr Monferinin avulla asemaa ja ihmetteli miten pystyin kuulemaan sen hän asuu samassa kaupungissa eikä ole sitä kuullut. Mökillä käytin 18m teleskooppivapaa jossa kuparilanka sisällä, pari minuuttia ja antenni oli pystyssä puuta vasten. Sillä on kuultu keskiaalto jenkkejä/japseja/latinoja ja Antarktis.
Tecsun PL-880 on minullakin pöytäradiona, ihan kelvollinen siitä löytyy myös ryssä-FM 64-74 Mhz.
Perinteinen radio toimii hienosti mutta jos iskee esim hyvät japsikelit keskiaalloille niin aina se mitä taajuutta alkaa kyttämään. SDR radiolla ei tarvii miettiä kun tallentaa koko mw-bandin ja myöhemmin selailee taajuudet läpi mitä löytyy. Sopivalla softalla aukenee mm morsekoodit tekstimuotoon yms dataa esim sääkarttoja löytyy taajuuksilta.

Samzam

Tuki-jäsen
Tuki-jäsen
Kanta-Häme
Laitteisto
Hakkureiden häiriöt ovat nykyään aikamoinen riesa, ylempänä sitten ADSL yms- purkit jos sattuu olemaan avolinjaa. Plasma-tv:t taitaa onneksi pikkuhiljaa kypsyä.
En tiedä mistä minulle tulee keskipitkien hurjat pohjat, ei sieltä juuri mitään kuulu.
Minä olen jahdannut mw-paristoradio kädessä pörinöiden lähdettä ja sen löydettyä verkkojohtoa ferriitin ympäri. Jos muu ei auta niin töpseli pois tai virtalähde vaihtoon. Aika hyvin olen saanut kämpän hiljaiseksi. Keskipitkiä pystyy täysin kuuntelemaan jopa jenkkejä välillä kuuluu jos muistaa koittaa kuunnella. Asun tosin haja-asutusalueella ja lanka-antenni on käytössä.

timoj

Huoltovalikon jäsen
Minä olen jahdannut mw-paristoradio kädessä pörinöiden lähdettä ja sen löydettyä verkkojohtoa ferriitin ympäri. Jos muu ei auta niin töpseli pois tai virtalähde vaihtoon. Aika hyvin olen saanut kämpän hiljaiseksi. Keskipitkiä pystyy täysin kuuntelemaan jopa jenkkejä välillä kuuluu jos muistaa koittaa kuunnella. Asun tosin haja-asutusalueella ja lanka-antenni on käytössä.
Minulla häiriöhakkurit ovat antaneet häiriöitä lyhytaalloillekin asti ja hakkurin vaihto on ollut ainoa vaihtoehto. Nyt vaan on ongelmana yksinkertaisesti liikaa "kaikkea" samassa tilassa SDR-boksin ja antennisisääntulon kanssa.. Myös IP-kamerat antaa säännölliset piikit laajalle alueelle.

Pitäisi viritellä tuo vastaanotin ja antennijohdot muualle ja saada sieltä vain data-piuha tänne. LAN-liitännällä varustettu SDR olisi yksi ratkaisu, tai sitten nykyinen SDR USB:llä NUC:iin ja siihen remote desktop yhteys. Pelkkä pitkä (aktiivinen) USB johto ei taida toimia, tosin voisi kai sitäkin kokeilla.

Liitteenä spektri 0-4,5Mhz. 6dB asteikkoväli. Kyllä on 1Mhz aika korkealla 3,5Mhz verrattuna. Ja kummaa on se, että yhdessä vaiheessa koko tuo häiriö oli monta päivää pois ja palasi sitten eikä ole enää kadonnut. Lähellä on suurjännitesähkölinja, en ole tutkinut millä taajuudella siinä menee ohjaussignaalit. Mikään eristevika tuo ei siis kuitenkaan ole.
Spektri2.png

Viimeksi muokattu:

Juha_K

Tuki-jäsen
Tuki-jäsen
Akaa
Laitteisto
Triax TD110 / GM-50-120, Fixed 80cm,
Octagon SX88+,
Yamaha RX-A1060,
Totem Rainmaker,
SVS-SB2000
Tuollainen QRM-eliminaattori voisi helpottaa tilannetta.
QRM-Eliminator, Ezitune | Wifi UMTS/3G GSM Antennas, Radio Amateur Antenna, coaxial cables assemblies, radio accessories

Mullakin oli pörinää HF-bandilla vuoden verran melko usein. Hain pörinän lähdettä, mutta en onnistunut. Katkaisin jopa sähköt kaikilta talon laitteilta ja ajoin vastaanotinta akulla, mutta pörinä kuului edelleen. Jopa toisella vastaanottimella, ja alabandeilla pörisi kovempaa. Joskus se taas vain yhtäkkiä loppui.

Saattoi tulla esim. naapurin sähköpaimenesta tai osittain hajonneesta sähkölinjan eristeestä jossain lähitienoolla. Tai sitten jokin HF-alueen tutka, näitäkin on vielä kai joillakin mailla käytössä. Mene ja tiedä, mutta tilasin tuollaisen QRM-eliminaattorin. Kun laite saapui, pörinä oli tietysti pois pysyvästi.:joyful:

Kiitokset: timoj

timoj

Huoltovalikon jäsen
Täytyypä miettiä tuollaista, sitä vaan ilmeisesti joutuu säätämään taajuuskohtaisesti, mikä on hiukan huono juttu.

Tiesin kyllä noista laitteista, mutta olin jostain syystä unohtanut ne ihan kokonaan... Nyt kun tulisi SDR jossa olisi kaksi sisäänmenoa ja niiden välillä tuo toiminto ja taajuuskohtaiset muistit/automatiikka asetukselle. Sellaista ei kai vielä ole(?), vaikka noita kahden sisäänmenon malleja onkin.

huve

Huoltovalikon jäsen
Kyllä nuo Tecsunit on ihan laadukkaita nykyajan vastaanottimia mitä olen kuullut ja kehäantennikin löytyy jolla saattaa jenkkejäkin hyvässä lykyssä kuulla jos ei paikalliset sähköhäiriörutinat kiusaa. Kehäantenni tuli joskus 80-luvulla itsekin rakennettua ja hyvin toimi.
Eton Satellit 750 Tecsun PL-880 maailmanradio lyhytaaltoradio
Suunnittelin joskus hankkia jonkun tecsunin töihin fm-radioksi, kun niissä on dsp-piiri ja sen pitäisi tehdä vastaanotin herkemmäksi tai sanoisinko, että häiriöt kuuluisi vähemmän. Oli töissä joskus sopivalla kelillä häiriöitä. Samoin jotkut kaverit on etsinyt mökille herkkää fm-radiota. Onko kokemuksia auttaako dsp fm:llä vai onko noissa muutenkin tavallista matkaradiota herkempi viritin?

Enää ei oikein ole tarvetta työradiolle, nykyisessä toimistossa jakkara löytyy 60% henkilökunnasta, loppujen täytyy olla etätöissä, kentällä tai neukkarissa, tarvittaessa tulee kuunneltua netin kautta.

maraarni

Huoltovalikon jäsen
Salo
Laitteisto
2.4m Aerial, Invacom syötto&quad lnb, Titanium ASC1
95cm Nokia, Inverto Unicable II , DiSEqC 1.2 motor
DM 7080HD, Vu+ Solo4k
Tvheadend backend srv(OctopusNET 4xDVB-T2, 2x E290 DVB-T2, enigma2 source)
DVBLink for Dreambox
Master of all is Kodi
Kattelin jo vastaanottimiakin. Haluaisin liikkarin kuitenkin, vaikka @Digijorma on jo moiset ohittanut ja SDR siirtynyt. Minä verestäisin vain nuoruusmuistoja ja siihen sopii "nupillinen" liikennevastaanotin. Trio 9r-59ds oli silloin joskus ja ottaisin nytkin. Taino olihan sekin wähän suuri ja varsinkin ruma?! Joku uusi merkki ilmaantunut Tecsun, mikäs se on?
Silmät auki kirppiksellä :)

En tiedä on SW-radioteknlogia kehittynyt kovinkaan paljon viime aikoina - toki ominaisuudet on lisääntynyt digitaalisuuden myötä. Ainakin perusradiot ovat meneet kokoajan surkeampaa suuntaan.
Tecsunia ainakin kehutaan, tässä jotain vertailua, Mega Review: the Tecsun PL-880, PL-660, Sangean ATS-909X, and Sony ICF-SW7600GR go head-to-head

Itse myös hieman haksahdin DX vastaanottimiin, kun nykyradiot olivat niin huonoja erään fm aseman vastaanotossa. Kirppikseltä bongasin Sony ICF-2010 vastaanottimen ja ositin sen FM käyttöön. Sitten löytyi rikkinäinen Sony ICF-2001, minkä korjasin ja viimeksi Sangean ATS-909. No en tiedä tuleeko tastä tuon suurempi keräilyjuttu. Jos sopivan hintainen tulee eteen niin voihan jonkun toisenkin vielä ostaa..
DSC_0230sw.JPG

Satunnaisesti olen SW ja muita alueita noiden kanssa kahlannut, mutta ei vielä vakavampaa.
DX kuuntelua en ole koskaan varsinaisesti harrastanut, mutta ehkä noilla laitteilla jotain saisi aikaiseksi, mutta se antenni tarvittaisiin..
Mikäköhän olisi sopiva antenni SW käyttöön, laajakaistainen ja suht kompakti......?

Kiitokset: Vkeys ja Samzam

Vkeys

Huoltovalikon jäsen
Tecsunia ainakin kehutaan, tässä jotain vertailua, Mega Review: the Tecsun PL-880, PL-660, Sangean ATS-909X, and Sony ICF-SW7600GR go head-to-head

DX kuuntelua en ole koskaan varsinaisesti harrastanut, mutta ehkä noilla laitteilla jotain saisi aikaiseksi, mutta se antenni tarvittaisiin..
Mikäköhän olisi sopiva antenni SW käyttöön, laajakaistainen ja suht kompakti......?
Joo tattista vaan @maraarni . Tein jo "päätöksen" eilen, että mikäli aiheeseen haksahdan, niin tuo Tecsun S2000 on oma valinta ihan ulkonäöllisistä syistä:laugh: Haluan liikkarin näköisen wempeleen nuoruusmuistojen käytännön kultaamiseen. Tuskin olen enää ikinä kiinnostunut raportoinnista->pisteistä ym. Mulla on maapisteitä telkkarikanavien kautta ihan tarpeeksi. Näin ollen on tuo teksuni hyvä tai huono, niin ei sen väliä. Huom, tätäkin ketjua lukee taas kerran monta ihmistä, jotka eivät keskusteluun osallistu. Mikäli jollakin on tarpeeton liikennevastaanotin ja haluat siitä eroon, niin vihjaise..?

Tuo antenniasia se minunkin ainoa mahdollinen este on. Tuolla samzamin linkkaamassa lafkassa teksunin kanssa tarjotaan MW-alueelle pikku kehäantennia. Voin semmosen samalla hankkia mutta entäs lyhytaallot tosiaan ? Koitin ylempänä vihjailla datongista ja sen semmosta, mutta ei kukaan tyrkännyt linkkiä mihinkään nykyiseen aktiiviantenniin. Datongilla oli aikoinaan ulko- ja sisäkäyttöön mallit, mutta guugletus sysää ne vuosikymmenten taakse historiallisina jäänteinä mitä ei enää saa.

En viitsi koetella rivariyhtiössä muiden hermoja, kun sain jo luvan sille 2.3m C-bandin peilille taloyhtiön maille laittaa. Jättimäisiä dipoleita tai mitään lanka-antennivariaatioita en kehtaa ehdotella seuraavaksi. Toki huomasin tommosen lyhyen (mikä tietty loppu kaupasta) DIAMOND BB-6W - www.RXTX-TUOTE.fi

Täytyy nyt vaan pistää itelle hieman jäitä hattuun, koska Kanadasta alas chileen on se alue mikä täällä oikeasti kiinnostaisi. Nuo lattarit ja sensemmoset tarkoittaa yö, aamuyö, aamu kuuntelua ja jaksaako sitä enää tässä wanhempana? Lyhyillä on varmasti edelleen 49m - 16m niitä muutamia brasseja iltaisin ja olisihan se kiva kuulla vuosikymmenten jälkeen eka "lattarini" RAE, kait sekin vielä sendii?

Samzam

Tuki-jäsen
Tuki-jäsen
Kanta-Häme
Laitteisto
Eipä ole nuo kaupalliset aktiiviantennit nykyään yleisiä. Sellainen on helppo itsekkin rakentaa kun on olemassa valmiita yhden sirun vahvistinpiirejä. MiniWhip on kova sana ollut viimevuosina ja itsekkin olen sellaisen rakentanut. Vaan onhan noita valmiinakin olemassa.
Active Antenna | eBay

Juha_K

Tuki-jäsen
Tuki-jäsen
Akaa
Laitteisto
Triax TD110 / GM-50-120, Fixed 80cm,
Octagon SX88+,
Yamaha RX-A1060,
Totem Rainmaker,
SVS-SB2000
Mikäli jollakin on tarpeeton liikennevastaanotin ja haluat siitä eroon, niin vihjaise..?
@Vkeys
Koitin laittaa yv., tulee virheilmo. Joka tapauksessa, mulla olisi liikennevastaanotin Grundig Satellit 400 jossain kaappien kätköissä.
Shortwave Receiver Grundig Satellit 400
Koita laittaa yv. jos kiinnostuit. Ei maksa maltaita.

Edit: Ei löydy koko vehjettä enää, taitaa olla heitetty pois.

Viimeksi muokattu:

timoj

Huoltovalikon jäsen
Tuo Wimo QRM Eliminator näyttää olevan sama kuin X-Phase niminen laite jonka rakennusohjeet on julkaistu saksalaisessa lehdessä (ja muitakin versioita on runsaasti). Joku vaan Wimolla kasaa niitä eikä tuo näytä sisältä mitenkään tehdastekoiselta.

Tuota saa Hollannista rakennussarjana 50€ hintaan, täytyy kai tilata. Ellen nyt tilaa vain piirilevyä ja hanki osia muualta. Ei taida jaksaa tehdä piirilevyäkin itse.

Täytyy vielä tutkailla, eBayssakin on muutama myynnissä, mutta ei tuollaista jossa olisi 500Khz alaraja. Tuosta on kyllä vakuuttavia videoita Youtubessa, joten pakko on kokeilla.

Samzam

Tuki-jäsen
Tuki-jäsen
Kanta-Häme
Laitteisto
Tein jo "päätöksen" eilen, että mikäli aiheeseen haksahdan, niin tuo Tecsun S2000 on oma valinta ihan ulkonäöllisistä syistä:laugh: Haluan liikkarin näköisen wempeleen nuoruusmuistojen käytännön kultaamiseen.
Tuo miellyttää minunkin silmää. Samaa laitetta myydään Eton Satellit 750 nimellä. Jos olisi hankinta ajankohtainen niin ostaisin itsekkin tuon mutta kun on vanha Kenwood vielä terässä niin sillä pärjää. Äänenlaadussa on vaan sellaista mahtipontista syvyyttä kun vertaa kunnon liikkarin ääntä tietokoneen toistamaan sdr:n ääneen.

Digijorma

Huoltovalikon jäsen
Laitteisto

Digijorma

Huoltovalikon jäsen
Laitteisto
Tuolla softalla saisi USB-laitteen/portin siirrettyä verkon kautta toiselle koneelle, täytyypä testata. Toki siinä sitten pitää olla toinen tietokone, mutta niitä nyt on. USB Redirector - USB over IP solutions - USB over Network - USB over Ethernet - Incentives Pro
Ei tarvitse noinkaan vaikeasti tehdä, Anydesk tyyppinen etäohjaus softa.
Luksusta olisi kännykällä tallennus päälle toisen asunnon SDR-laitteelle kun kesällä keli iskee ja itse on muualla.