CRT tykkien säätämisestä

Sivustoa
		sponsoroi SatShop.fi

Jayman

Huoltovalikon jäsen
Ajatuksena olisi herättää hieman keskustelua tälla tähän asti hiljaisella foorumilla. Jonkun pitää aloittaa, joten asiaan.

Itse hankin Barco Data 708 projektorin tuossa muutama kuukausi sitten ja olen viritellyt sitä suuntaan jos toiseenkin ja perehtynyt säätöpuoleen perusteellisesti. Olen myös ajatellut kirjoitella tarinan seikkailuista ensimmäisen CRT tykin kanssa. Lieneekö tällaiselle kiinnostusta?

Raitsa

Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Kirjala
Laitteisto
Sony VPL-HW55ES + Stewart Firehawk 182cm, LibreElec + Intel NUC, 2 * nVidia Shield, LG 55B6V, Vu+ Uno4k & T90+8lnb, 28Tb Thecus N7510 NAS, Denon AVR-X1100W, AMX+ 3*Ipad, 3*KefQ1, 4*KefQ2DS, Elac S12EQ
No ehdottomasti kiinnostusta löytyy!
Toivottavasti jäsenten kynnys kirjoittamiseen alkaa madaltua, niin saadaan foorumiin vauhtia, tällä jäsenmäärällä pitäisi syntyä jo todellisia keskusteluja/informaationvaihtoa.
Antaa palaa Jayman & co :)

Jayman

Huoltovalikon jäsen
Yritän kasailla jutun tynkää viikonloppuna. Viikolla on turhan kiirusta. Kirjoitelkaahan muutkin eri CRT-tykeistä. Jos joutuu vaihtamaan tykkiä, voisi valinnassa jo hieman ottaa huomioon eri laitteiden koukeroita. Varsinkin kokemukset NEC:in CRT-tykeistä olisivat varsin mielenkiintoisia. Noita kun arvostetaan tuolla rapakon takana varsin korkealle ja toisaalta ne on aika harvinaisia Euroopan puolella...

JAT

Huoltovalikon jäsen
Ostin Barco Graphics 500 tykin eilen perjantaina. Kyseessähän on 800-sarjalaisen elektroniikalla ja sd187 putkilla varustettu CRT. Omassa yksilössäni on vieläpä uudet putket. Itse katselin vierestä kun niitä asennettiin. Eilisilta venähti pitkäksi, mutta mitä pidemmälle ilta eteni, sen tehottomampaa säätämisestä tuli. Niinpä päätin mennä unten maille. Tänään viimein ymmärsin mistä säädetään jokaisen putken kuva vaakatasoon. Sanat yoke, coil ja deflection tulivat tutuksi avsforumilta. Tämän oivalluksen jälkeen oletan, että konvergointi on helpompaa ja että säätöjä ei tarvitse käyttää tappiin asti. Tavoitteena on saada kaikki säädöt pysymään siinä 30-70 välillä. Onko muuten haitallista "raster shift" säädön käyttäminen 0:ssa tai 100:ssa? Luulen, että tuokin rasittaa elektroniikkaa, joten ehkäpä kannattaa keskittyä asettamaan rasterit kohdalleen mekaanisesti. Taitaa muuten olla suurimpia 7-tuumaisia tämä. En jaksa tarkistaa kuinka iso tuo tarkalleen on, mutta käsittääkseni lähes 800-sarjalaisen kokoinen ulkomitoiltaan. Painoa on tietysti huomattavasti vähemmän, n. 48 kg. Linssit ovat HD-6C:t ja nekin virheettömät, luonnollisesti :) Tykki on ollut valvomokäytössä, joten käyttötunteja voi olla erittäin paljon. Huoltoja on myös tehty säännöllisesti, ja onhan nämä vehkeet tehty kestämään. Tuli hieman pitkä postaus, mutta saadaanpa hieman eloa tänne, nyt kun tuo plazakin takkuilee. Piileekö tässä Huoltovalikon nousun paikka? Toivotaan parasta :) Lisää tarinaa tulee, ja luultavasti kysymyksiäkin, lähitulevaisuudessa.

Pertti_Einari

Huoltovalikon jäsen
Seleco CRT SVP-350

Manuaali hukassa. Kuinka pääsee testikuvaan, se kuuluisa ristikko.
Barcon 1001, Sony 1030, Sony 1270 ja Sony 1272 ne osaa unissakin, mutta nyt tuli eteen ensimmäinen Seleco

fatbastard

Huoltovalikon jäsen
JAT sanoi:
Taitaa muuten olla suurimpia 7-tuumaisia tämä. En jaksa tarkistaa kuinka iso tuo tarkalleen on, mutta käsittääkseni lähes 800-sarjalaisen kokoinen ulkomitoiltaan. Painoa on tietysti huomattavasti vähemmän, n. 48 kg.
Onneksi olkoon hankinnasta.
On muuten jännä kuinka nuo putkien koot ilmoitetaan eri tykeissä eri tavalla.
Tuohan on oikeastaan vain 5,5" putki, aivan kuten sd-187 ja sd-130.

Aika samanverran tuo taitaa painaa kuin EH:n ECP-sarjalaiset ~50kg.
Olisikohan painavin pikkuputki tykki Sony D50?

Noh, onkos säädöt jo kunnossa, ja oletko tyytyväinen kuvaan?